Resolució
Q-02751/2012 Disconformitat amb la manca de resposta de l'Ajuntament de Tàrrega a una petició d'accés a la informació sobre l'estat dels comptes del municipi i sobre el personal de l'Ajuntament

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Participació ciutadana, política i règim electoral
Data d'inici 16/04/2012
Data de l'últim moviment 23/01/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Tàrrega Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa, portaveu d'un grup municipal de l'Ajuntament de Tàrrega, manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta de l'Ajuntament a la seva petició d'accés a la informació sobre l'estat dels comptes del municipi el 31 d'agost de 2011, i sobre el personal de l'Ajuntament.

Segons manifesta, ha demanat aquesta informació en diverses ocasions i encara no hi ha pogut accedir.

Contingut

Segons s'exposa en l'informe de resposta de l'Ajuntament, la documentació demanada pel promotor li va ser lliurada impresa el dia 25 de juliol de 2012. Igualment s'assenyala que en aquest cas no hi ha hagut impossibilitat d'accés a la informació per part del promotor, ja que des del moment que va prendre possessió del càrrec de regidor disposa d'un despatx en què hi ha instal·lat un ordinador amb accés a la xarxa informàtica de l'Ajuntament des de la qual es pot accedir a pràcticament la totalitat de la informació que va demanar. Per fer-ne ús, tant el personal d'informàtica com d'intervenció li han ofert assessorament. 

Vist el contingut d'aquesta resposta, el Síndic entén que l'Ajuntament ha posat a disposició de tots els membres del consistori, amb accés directe, part de la informació municipal necessària per a l'exercici de les tasques de control del govern. 

Això no obstant, el Síndic recorda que el promotor va manifestar que en el moment en què va presentar la queixa (13 d'abril de 2012) acumulava sis peticions escrites d'accés a la informació presentades a l'Ajuntament respecte de les quals no havia obtingut resposta. 

En relació amb aquesta manca de resposta, el Síndic recorda que el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya estableix un règim específic de resposta a les peticions formulades pels càrrecs electes de la corporació i d'accés a la informació dels regidors i els grups municipals. 

Concretament, l'article 164 regula el dret d'informació dels membres de les corporacions locals i recull dos règims diferents d'accés a la informació municipal. I estableix, igualment, que la denegació d'accés a la informació demanada ha de basar-se en els supòsits taxats continguts en els apartats a) i b) de l'article 164.3 i que, per regla general, la sol·licitud s'entén acceptada per silenci positiu si en el termini de quatre dies no es dicta resolució denegatòria expressa. 

Ara bé, encara que en el cas dels càrrecs electes la norma estableix com a termini màxim per donar resposta a la petició el de quatres dies, passats els quals opera el silenci administratiu positiu, de vegades ens podem trobar davant de situacions d'acceptació per silenci positiu però d'execució material impossible a la pràctica per la manca de disponibilitat de la informació demanada, bé perquè la informació es denega de fet (per omissió) be perquè la resposta es produeix totalment o parcialment en un termini de temps del tot desproporcionat i no justificat.

En aquest sentit, tot i tenir present que l'Ajuntament ha disposat una sèrie de mecanismes informàtics que faciliten l'accés directe a bona part de la informació municipal, no es pot obviar el fet que les peticions del promotor van ser desateses, algunes durant més de sis meses, de manera que es va superar el termini de resposta establert normativament.

D'acord amb tot això, el Síndic recorda a l'Ajuntament de Tàrrega la necessitat de respondre sempre i dins del termini legalment establert, sigui per escrit o mitjançant els debats en el Ple, les demandes d'informació que hagin presentat els membres del consistori, en compliment del règim legal descrit i del principi de bona administració.

Tramitació

Data Administració Tràmit

02/05/2012 Ajuntament de Tàrrega Sol·licitud d'informació a l'Administració
17/07/2012 Ajuntament de Tàrrega Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/10/2012 Ajuntament de Tàrrega Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/01/2013 Ajuntament de Tàrrega Resolució
23/01/2013 Ajuntament de Tàrrega Seguiment finalitzat