Resolució
AO-02797/2013 Actuació d'ofici relativa a l'aplicació de reduccions retributives del 2012 al personal que ha finalitzat la relació de servei amb l'Administració de la Generalitat abans del mes de desembre de 2012

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Funció pública
Data d'inici 17/04/2013
Data de l'últim moviment 25/10/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Economia i Coneixement Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El Síndic ha tingut coneixement que a algunes persones que van finalitzar la seva relació de serveis amb l'Administració de la Generalitat abans del mes de desembre de 2012 se'ls ha reclamat la devolució del 5% de les retribucions percebudes l'any 2012. 

Les cartes de reclamació de quantitat trameses a les persones afectades no segueixen cap model prèviament fixat i s'han enviat sense haver efectuat cap tràmit d'audiència previ. A més, totes fonamenten el reintegrament de pagaments indeguts en la regularització de les deduccions derivades de les mesures de reducció retributives previstes en els acords de Govern de 28 de febrer, de 29 de maig i de 24 de juliol de 2012.

Contingut

En primer lloc, l'Acord GOV/78/2012, de 24 de juliol, és el que va dur a terme l'adequació de les mesures de reducció retributives dels acords de Govern de 28 de febrer de 2012 i de 29 de maig de 2012, amb efectes des de l'endemà de la seva publicació al DOGC, és a dir, el dia 27 de juliol de 2012.

Per determinar quina és la data a partir de la qual les persones incloses dins de l'àmbit d'aplicació de l'Acord, en el cas que no els hagués estat aplicada la reducció retributiva, es veuran afectades per l'obligació de reintegrar un import equivalent al 5% de les retribucions percebudes durant l'any 2012, el Síndic entén que caldrà tenir en compte el moment en què aquest acord tingui efectes; és a dir, a partir del 27 de juliol de 2012. 

En els casos que han originat l'obertura d'aquesta actuació d'ofici, les persones interessades van finalitzar la relació de serveis amb l'Administració de la Generalitat entre els mesos de març i abril de 2012 i, per tant, abans que l'Acord de Govern de 24 de juliol tingués efectes.

Per tant l'Administració de la Generalitat no pot invocar ni aquest acord de Govern ni els anteriors per fonamentar el reintegrament dels imports ja que, altrament, s'estaria fent una aplicació retroactiva no favorable.

En segon lloc, per acordar el reintegrament d'una quantitat és necessari iniciar d'ofici el procediment corresponent, que hauria de respectar l'atorgament d'un tràmit d'audiència a la persona interessada abans de redactar la proposta de resolució, d'acord amb l'article 84 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i cloure amb una resolució motivada, que ha de ser notificada amb la indicació de tots els recursos procedents.

Per tant, en aquests casos s'ha prescindit del procediment legalment establert.

I en tercer lloc, el Síndic desconeix si el Departament d'Economia i Coneixement ha dictat alguna instrucció a l'empara dels acords de Govern esmentats per a llur efectivitat i control; instrucció que podria contribuir a ordenar la situació derivada de les mesures d'adequació retributiva dictades al llarg del 2012. 

En aquest sentit, el Síndic posa de manifest que els Criterios para la aplicación del título I del Real Decreto-Ley 20/2012, de 13 de julio, de medidas para garantizar la estabilidad presupuestaria y de fomento de la competitividad, en el ámbito de las comunidades autónomas y de las entidades locales, de la Direcció General de la Funció Pública, del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques, han fixat, entre altres qüestions, quins són els criteris aplicables per meritar la paga extraordinària del mes de desembre de 2012. 

Per totes aquestes raons, el Síndic suggereix al Departament d'Economia i Coneixement, d'una banda, que es posi en contacte amb el Departament de Justícia i l'Institut Català de la Salut perquè s'adrecin a les persones interessades i els facin arribar una resolució que deixi sense efecte la carta de reintegrament de quantitats que els ha estat tramesa; i de l'altra, que dicti una instrucció adreçada a tots els departaments amb les indicacions que han de seguir per tramitar, si escau, les regularitzacions del personal que hagi finalitzat la seva relació de servei abans del mes de desembre de 2012.

Tramitació

Data Administració Tràmit

03/05/2013 Departament d'Economia i Coneixement Resolució pendent d'acceptació
26/06/2013 Departament d'Economia i Coneixement Resposta a la resolució pendent d'acceptació
24/10/2013 Departament d'Economia i Coneixement Vulneració
25/10/2013 Departament d'Economia i Coneixement Seguiment finalitzat