El promotor explica que va presentar, en data 28 de juliol de 2009, una sol·licitud de prestació econòmica per al manteniment de necessitats bàsiques a l'Oficina d'Atenció Ciutadana de Cervera. El promotor exposa que no disposava de recursos econòmics per al seu manteniment, per la qual cosa la demora en la tramitació del procediment li va suposar greus perjudicis. No obstant, no ha rebut cap resposta. Al març va presentar una reclamació, de la qual tampoc n'ha obtingut cap resolució.
La persona interessada explica que, quan reclama presencialment, el Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) l'informa que, com que li consta la denegació d'una pensió no contributiva sol·licitada per ell temps enrere, està a l'espera de la resolució d'aquest recurs.
Respecte d'aquest cas, el Síndic informa al DASC que, d'acord amb allò que estableix el Decret 123/2007, de 29 de maig, que desplega la Llei anterior, poden accedir a la prestació aquelles persones de més de seixanta-cinc anys o amb una discapacitat igual o superior al 65%, que no siguin perceptores de pensions contributives o no contributives de la Seguretat Social, i amb uns ingressos econòmics limitats, que no superin l'indicador de renda de suficiència.
Així doncs, un dels requisits establerts és, efectivament, que la persona sol·licitant no sigui perceptora de pensió contributiva o no contributiva de la Seguretat Social. Pel que fa a aquest assumpte concret, aquest requisit es compleix, atès que, tot i que la persona interessada havia sol·licitat una pensió no contributiva, se li va denegar, i per tant no era beneficiari d'aquest tipus de pensió.
No obstant això, el DASC indica que 'un cop valorada la situació dels expedients, es decideix que no es gestionarà l'expedient de necessitats bàsiques fins que no estigui resolta la demanda judicial, ja que si la persona interessada tingués dret a la pensió no contributiva no se li podria concedir la prestació de necessitats bàsiques'.
En referència a la resolució emesa pel DASC, el Síndic comunica que no s'observa cap motiu que impedeixi la continuació normal del procediment de sol·licitud de prestació per al manteniment de necessitats bàsiques i la seva resolució, dins del termini màxim establert legalment.
A banda d'això, el Síndic entén que la paralització del procediment comporta un perjudici molt greu per a la persona interessada, en la mesura que se l'està privant d'una prestació a la qual tindria dret en cas que la resolució de denegació de la pensió no contributiva sigui confirmada en via judicial. Més encara si es té en compte que la prestació sol·licitada, i pendent de resoldre, està destinada a atendre necessitats bàsiques. Es tracta, per tant, de situacions de màxima vulnerabilitat de les persones, a qui manquen els recursos per cobrir les necessitats més elementals; situacions que, per tant, exigeixen una celeritat i eficiència extrema en la seva atenció.
De conformitat amb això, el Síndic suggereix al DASC que adopti les mesures adients per tal d'impulsar la tramitació de la sol·licitud de prestació per al manteniment de necessitats bàsiques i resoldre-la sense més demora.