El promotor explica que el dia 28 d'octubre de 2008 va presentar al Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) una sol·licitud de revisió de reconeixement del grau i el nivell dependència a nom del seu avi, de 102 anys, respecte de la qual no ha obtingut cap resposta.
El nét de la persona interessada explica també que, atesa la manca de resposta a la seva sol·licitud, el dia 4 de març de 2009 va presentar una queixa davant de l'Ajuntament de Mataró, i el dia 17 d'abril de 2009 va registrar una reclamació prèvia davant la mateixa administració. Tot i això, mostra la seva disconformitat en no haver rebut resposta a cap d'aquestes dos escrits.
EL DASC va exposar que, en data 12 de novembre de 2010, es va dictar la resolució de la reclamació prèvia en què es rectificava la data d'efectes del reconeixement del grau III i nivell 1. En la resolució esmentada, la modificació del reconeixement del grau i nivell s'estableix amb data d'efectes en la data de registre d'entrada de la reclamació prèvia.
Amb relació a aquesta qüestió, el Síndic es remet a les consideracions que de manera reiterada ha exposat en altres queixes, en el sentit que, d'acord amb el procediment d'una reclamació prèvia, la data d'efectes del reconeixement de la situació de dependència s'hauria d'establir amb relació al moment de la sol·licitud inicial -la d'inici del procediment de reconeixement de la situació de dependència- i no des de la data de presentació de la reclamació.
D'acord amb aquestes consideracions formulades en el marc de l'estudi de diverses queixes -com ara les queixes 01856/10, 0251/10, 00133/09 i 04699/08-, el Síndic va suggerir que es revisessin les resolucions de reclamació prèvia dictades i es reconeguessin els efectes de la qualificació de la dependència des de la data de la sol·licitud inicial, tot efectuant les correccions oportunes en els efectes dels drets derivats d'aquestes situacions de dependència.
Com a conseqüència de tot això, i pel que fa a aquest cas concret, el Síndic suggereix a l'actual Departament de Benestar Social i Família que revisi la resolució prèvia dictada en data 12 de novembre de 2010 i reconegui que els efectes de la qualificació de dependència són des de la data de la sol·licitud inicial, el 7 de juny de 2007, i no des de la data de la reclamació prèvia, el 28 d'octubre de 2008.
Posteriorment, l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS), ha tramès un informe en què comunica que la resolució que es va dictar en data 12 de novembre de 2010 no havia de ser de reclamació prèvia sinó de revisió de grau i nivell, però que per un error material es va dictar resolució de reclamació prèvia en què la data d'efectes és la d'entrada de sol·licitud i no la de resolució de revisió de grau i nivell que correspondria.
Per tant, el Síndic no aprecia que pel que fa a aquesta qüestió hi hagi hagut una actuació irregular per part de l'Administració.
Tot i això, el Síndic recorda que resulta excessiu el temps que ha transcorregut des de la sol·licitud de revisió (28 d'octubre de 2008) fins que es va dictar la resolució (12 de novembre de 2010), un total de gairebé dos anys.
Per aquest motiu s'ha adreçat a l'Administració i ha insistit en la necessitat que s'arbitrin les mesures necessàries per agilitzar la tramitació dels procediments relacionats amb l'aplicació de la Llei 39/2006, a fi de possibilitar-ne la resolució en un termini raonable, tot evitant dilacions i atendre, de forma eficient, les necessitats de les persones amb dependència.
Amb aquestes consideracions, el Síndic dóna per finalitzades les seves actuacions en aquest assumpte.