El Síndic ha tingut coneixement del tancament d'una escola privada d'Aitona.
Segons les informacions rebudes, moltes de les famílies amb els fills escolaritzats a aquest centre han optat per preinscriure els seus fills fora del municipi a causa de la suposada situació de segregació de l'escola pública d'Aitona. A més, segons sembla, aquesta escola pública no té capacitat actualment per escolaritzar el conjunt de l'alumnat del municipi.
A fi d'estudiar aquest assumpte, el Síndic ha obert una actuació d'ofici.
En vista de la informació aportada pel Departament d'Ensenyament, el Síndic constata que el municipi d'Aitona presentava els cursos 2011/2012 i anteriors una elevada segregació escolar entre els dos centres existents.
El tancament del centre privat permetrà eliminar aquesta segregació interna en el municipi i heterogenitzar la composició social de l'escola que romandrà oberta, de manera que es redueixi el percentatge d'alumnat estranger del 84% actual a xifres properes al 55%.
Tot i això, després d'estudiar amb deteniment aquest assumpte, el Síndic considera oportú posar de manifest dos aspectes susceptibles de ser analitzats per les administracions educatives implicades.
El primer és que, segons les dades padronals de 2011, el 35,3% dels infants entre cinc i catorze anys del municipi és de nacionalitat estrangera, mentre que aquesta prevalença a l'escola de titularitat pública se situa al voltant del 55% després del tancament del centre privat. Sembla, doncs, que hi ha alumnat d'origen autòcton que no s'escolaritza al municipi, possiblement fugint de centres amb una elevada concentració del fet migratori.
I el segon fa referència al fet que, dels alumnes escolaritzats al centre privat que no fan el pas a la secundària (96), n'hi ha 16 (que suposa el 17%), tots d'origen autòcton, que, tot i residir a Aitona i no tenir progenitors que apliquen el barem de lloc de treball o altres, han preferit escolaritzar-se a centres d'altres municipis, preferentment de Lleida, encara que els suposi un desplaçament diari per trajecte de més de 20 quilòmetres, abans que escolaritzar-se en el municipi de residència. Aquest fet és també il·lustratiu dels processos de fugida de determinades famílies de centres amb elevada concentració del fet migratori, processos que reprodueixen, al seu torn, aquesta percepció de concentració.
En aquest sentit, el Síndic recorda al Departament d'Ensenyament la importància d'estar atent a aquest tipus de processos, i li demana que enforteixi el projecte educatiu de l'escola pública d'Aitona per retenir la demanda del municipi i que eviti generar sobreoferta de places de P3 o ampliacions de ràtio a centres de municipis com ara Lleida i no facilitar així aquests processos de fugida.