Resolució
Q-02859/2013 Disconformitat amb l'Ajuntament de Barcelona per la ubicació d'una parada de venda de roses el dia de Sant Jordi

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Autoritzacions i concessions
Data d'inici 18/04/2013
Data de l'últim moviment 23/09/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'Ajuntament de Barcelona per la ubicació que se li va assignar per a una parada de venda de roses el dia de Sant Jordi.

Exposa que va formalitzar la sol·licitud de llicència en data 24 de gener de 2013, però que la llicència se li va atorgar per a un emplaçament allunyat del demanat i molt menys cèntric. A més, considera que no va rebre prèviament informació sobre aquesta possibilitat quan es va adreçar a l'oficina d'atenció al ciutadà i a la seu del Districte, i es queixa també de la impossibilitat de demanar la modificació de la llicència abans de la Diada de Sant Jordi.

Contingut

Certament, les especificitats de la llicència i la singularitat de l'espai sol·licitat en aquest cas fan pensar que no resulta viable autoritzar totes les sol·licituds que demanen els emplaçaments més emblemàtics del Districte, i també que calgui oferir espais alternatius als sol·licitants i que amb aquesta distribució es pretengui fer arribar la diada a tot el districte i no només a les dues vies principals i més concorregudes de l'Eixample. 

Tot i això, el Síndic destaca que la informació facilitada per l'Ajuntament no concreta quins han estat els criteris per distribuir els sol·licitants. En aquest sentit, la resposta rebuda assenyala només que els criteris ?no estan publicats i són de caire intern?, si bé s'afirma també que estan totalment avalats per les disposicions contingudes a l'Ordenança sobre l'ús de les vies i els espais públics de Barcelona, i la resta de disposicions que regulen aquest tipus d'autoritzacions. 

Cal remarcar també que aquesta qüestió té una transcendència lògica per als sol·licitants de llicència, ja que l'expectativa d'ingressos per la venda de roses és raonablement diferent en els enclavaments més emblemàtics i de més afluència de compradors potencials.

Així, més enllà de les explicacions que es puguin facilitar de paraula a les persones interessades i de la resposta a les al·legacions que puguin formular, el Síndic considera que l'Ajuntament hauria de fer públics, en l'anunci de convocatòria, els requisits per autoritzar la venda i els criteris de distribució dels sol·licitants d'acord amb les disponibilitats d'espai i la previsió d'emplaçaments. 

En aquest sentit, cal tenir en compte que d'acord amb el que estableix l'article 44 de l'Ordenança sobre l'ús de les vies i els espais públics de Barcelona, quan es presenten més sol·licituds de llicències de les que és possible concedir o quan sigui previsible aquesta circumstància, la concessió de llicències s'ha de sotmetre a un procediment en el qual es garanteixi l'objectivitat, la publicitat i la concurrència. 

Aquests són, així mateix, els principis que han de regir, amb caràcter general, l'adjudicació de llicències d'ús comú especial quan hi ha diverses sol·licituds, de conformitat amb l'article 56.4 del Reglament de patrimoni dels ens locals. 

L'aplicació dels principis de publicitat, objectivitat i concurrència ha de comportar que l'Ajuntament fixi uns criteris objectius i que garanteixin la igualtat de tracte entre tots els sol·licitants per determinar la prioritat en l'adjudicació dels emplaçaments que reben més d'una sol·licitud, i també que aquests criteris es publiquin per coneixement de totes les persones interessades. 

Des d'aquesta perspectiva, el Síndic considera com a actuació irregular que els criteris emprats per determinar els emplaçaments adjudicats als sol·licitants no siguin publicats i es considerin de caire intern. 

D'altra banda, cal tenir en compte també que la manca d'informació sobre els criteris emprats i com s'apliquen limita també el dret de defensa dels sol·licitants, que desconeixen com s'ha valorat la seva sol·licitud, i dificulta poder formular-hi al·legacions en contra. 

D'acord amb aquestes consideracions, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Barcelona que, per a futures convocatòries, l'anunci d'obertura del termini per presentar sol·licituds de venda de roses a la via pública la Diada de Sant Jordi faci públics els requisits per obtenir l'autorització, els emplaçaments establerts -si estan predeterminats- i els criteris que s'aplicaran quan per a un mateix emplaçament es presenti més d'una sol·licitud.  

Addicionalment, el Síndic també demana a l'Ajuntament que valori la possibilitat d'avançar la tramitació de les sol·licituds per tal que la notificació de la resolució es faci amb antelació suficient per permetre formular-hi recurs administratiu en contra i resoldre'l abans de la diada per la qual es demana l'autorització.

Tramitació

Data Administració Tràmit

06/05/2013 Districte de l'Eixample Sol·licitud d'informació a l'Administració
17/06/2013 Ajuntament de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/09/2013 Ajuntament de Barcelona Resolució pendent d'acceptació
28/10/2013 Ajuntament de Barcelona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
31/10/2013 Ajuntament de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació
04/02/2014 Ajuntament de Barcelona Irregularitat
11/04/2014 Ajuntament de Barcelona Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
23/09/2015 Ajuntament de Barcelona Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració