El promotor manifesta la seva disconformitat amb la quota tributària de la taxa de recollida d'escombraries que ha de satisfer, així com amb l'actuació de Ajuntament de Torelló respecte a la seva reclamació.
La persona interessada indica que, en data 12 de juny de 2009, va presentar un escrit al consistori en què exposava el seu desacord amb la quota tributària que havia de satisfer en concepte de la taxa de recollida d'escombraries, corresponent a l'objecte tributari d'un local on s'exerceix una activitat de venda de mobles de cuina. El promotor de la queixa considera que l'import que ha de satisfer és excessiu en relació amb la poca quantitat de residus que genera.
La persona interessada també manifesta que la corporació local no ha donat resposta expressa al seu escrit, fet que considera que pot vulnerar els seus drets.
En vista del que exposa l'informe municipal de resposta, el Síndic formula les consideracions següents:
Tal com l'Ajuntament esmenta, en referència a la determinació de la quota tributària, l'import de les taxes per la prestació d'un servei o per la realització d'una activitat no podrà excedir en el conjunt el cost real o previsible del servei o, en qualsevol cas, el valor de la prestació rebuda. Així, doncs, en la determinació del valor de la taxa imperen els principis d'equivalència i el de cobertura de costos, que impedeixen quantificar l'import d'aquests tributs per sobre del nivell econòmic del seu cost.
El límit del cost global del servei, com a sostre màxim per a la imposició, té una gran importància, ja que actua com a garantia per al contribuent. Per això, la concreció del cost mitjançant la memòria economicofinancera constitueix una autèntica garantia per als subjectes obligats al pagament.
Alhora, l'infome economicofinancer és una condició imprescindible per a l'eficàcia i la validesa jurídica de les exaccions tributàries, l'omissió del qual comporta la nul·litat de ple dret de l'ordenança fiscal i les liquidacions emeses sota la seva empara. L'informe esmentat ha d'acompanyar tant l'establiment com les modificacions de les taxes en qualsevol dels seus elements essencials.
La quota tributària consisteix, segons es disposi en l'ordenança fiscal corresponent, en la quantitat resultant d'aplicar una tarifa; una quantitat fixa assenyalada a l'efecte o la quantitat resultant de l'aplicació conjunta dels dos procediments. Sigui quin sigui el mètode de quantificació de la quota tributària de la taxa, ha d'estar present el principi del benefici, principi que pretén que els ciutadans contribueixin segons l'ús que facin dels serveis públics i el benefici que n'obtinguin, fet que comporta que la imposició contributiva ha d'estar directament correlacionada amb el servei efectivament prestat i rebut.
Per tant, un cop escollit un mètode d'estimació de la capacitat contributiva, el Síndic recorda que aquest ha de ser suficientment objectiu: un criteri d'estimació indirecte de l'import de la quota tributària ha d'intentar ser un reflex de la realització del fet imposable i la càrrega tributària i ha d'incloure els mecanismes de correcció necessaris a fi de garantir l'equilibri en l'equació prestació-cost del servei. No es pot oblidar que les taxes són un tribut de caràcter retributiu que es configura com una contraprestació patrimonial per la prestació d'un servei públic que ofereix l'Administració i que beneficia de forma particular el subjecte passiu.
Amb aquestes consideracions i recordatoris, es donen per tancades les actuacions.