Resolució
Q-02868/2007 Disconformitat amb la manca d'informació i la irregularitat del Departament d'Acció Social i Ciutadania davant la inexistència de places tot i l'adjudicació d'una d'estada temporal al servei d’acolliment residencial a Mataró.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 14/06/2007
Data de l'últim moviment 18/04/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Tot i que ja es va tramitar l'actuació d'ofici número 01916/05, a partir de la qual el Síndic suggeria al Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) la millora del sistema informàtic per aconseguir un coneixement total i actualitzat de la disponibilitat de places lliures en cada establiment residencial per tal de poder oferir informació centralitzada als usuaris i optimitzar els recursos, i malgrat que el DASC va acceptar aquests suggeriments, s'ha rebut una nova queixa referida a l'adjudicació d'una plaça residencial d'estada temporal SAR a Mataró. La promotora de la queixa assenyala que li va ser concedit el servei social d'estada temporal SAR per a gent gran per a la seva mare de noranta-cinc anys, i aporta còpia de la resolució de concessió de la prestació emesa pels Serveis Territorials de Barcelona del DASC, amb data 10 d’octubre de 2006. 

De la informació que va rebre la promotora es pot deduir que ella havia d'escollir el centre o els centres on volia ingressar la seva mare, en funció de les seves preferències i necessitats i, posteriorment, havia d'informar-se de la disponibilitat de places als centres seleccionats. Es dedueix també que en cas de no haver-hi places disponibles als centres seleccionats, se li hauria d'haver ofert la possibilitat de formar part d'una o de diverses llista d'espera. La promotora assenyala que no va poder emplenar el formulari de selecció de residència que li va enviar el DASC amb la resolució de concessió del servei perquè en cap de les residències de Mataró que li van indicar no hi havia plaça disponible. Es queixa, a més, que en cap d'aquestes residències no li van permetre apuntar-se en llista d'espera. Finalment es queixa del fet que ni al DASC ni a l’Institut Català d'Assistència i Serveis Socials li han donat informació sobre què havia de fer en aquest cas. Ha demanat ajut a l'assistent social i, malgrat la seva col·laboració, tampoc no ha pogut saber què havia de fer per aconseguir una plaça d'estada temporal a Mataró, ni com apuntar-se a la llista d'espera d'alguna residència.

Contingut

El DASC assenyala que la persona interessada finalment no va arribar a gaudir del servei d'acolliment temporal concedit al 2006 i que desconeix per què no se li va oferir la possibilitat d'inscriure-la a alguna de les residències a les quals va anar a demanar informació. Malgrat això, posteriorment es va tramitar una sol·licitud d'acolliment residencial que s'ha fet efectiva el 4 de febrer d'enguany al centre residencial Floridadorada de Caldes d'Estrac, on la persona interessada està ingressada actualment. 

El Síndic recorda que el motiu de la queixa va ser que, malgrat que a la promotora de la queixa se li va concedir el servei social d'estada temporal SAR per a gent gran per a la seva mare, no va poder emplenar el formulari de selecció de residència que li va enviar el DASC amb la resolució de concessió del servei perquè en cap de les residències de Mataró que li van indicar no hi havia plaça disponible, i que, addicionalment, en cap d'aquestes residencies no li van permetre apuntar-se en llista d'espera. Com a conseqüència d'aquests fets, la persona interessada finalment no va poder gaudir del servei social d'estada temporal SAR que li havia estat concedit.

Ateses aquestes circumstàncies, i per evitar que situacions com aquesta es tornin a repetir, el Síndic suggereix que es prenguin les mesures necessàries per tal de garantir que, un cop s'hagin emès les resolucions de proposta de concessió del dret d'accés als SAR i a altres serveis residencials, els usuaris puguin accedir, efectivament, a un llistat actualitzat de les places disponibles. Per aconseguir això, és indispensable millorar el sistema d'informació a l’usuari per tal que sàpiga que aquest llistat es troba a la seva disposició a les oficines d'atenció al ciutadà. El Síndic també suggereix que en els casos en què no hi hagi places lliures a cap dels serveis que s'han ofert, el ciutadà pugui ser inscrit, efectivament, a la llista d'espera de la residència que triï.

Finalment, el Síndic recorda que darrerament, en relació amb l'actuació d'ofici número 01916/05, va suggerir al DASC que millorés el sistema informàtic per aconseguir un coneixement total i actualitzat de la disponibilitat de places lliures en cada establiment residencial per tal de poder oferir informació centralitzada als usuaris i optimitzar els recursos, suggeriment que el DASC va acceptar. Posar en pràctica un sistema com aquest segurament evitaria molts casos com el que ara s'ha plantejat.

Tramitació

Data Administració Tràmit

28/06/2007 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/01/2008 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/02/2008 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/05/2008 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/08/2008 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/06/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
24/07/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
26/10/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/04/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució
03/06/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
21/10/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
03/12/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
18/04/2011 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 16/1996, de 27 de novembre, reguladora de les actuacions inspectores i de control en matèria de serveis socials- DOGC.2290 (09/12/1996)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.285 (27/11/1992)