Resolució
Q-02869/2008 Manca d'execució d'una ordre de control inicial d'una empresa d'olis de les Borges Blanques per les molèsties per fums i pudors.

Matèries
Polítiques territorials
Medi ambient
Contaminació
Data d'inici 13/06/2008
Data de l'últim moviment 05/04/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de les Borges Blanques Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Un veí es queixa de les molèsties per fums i pudors que provoca una empresa d'olis de les Borges Blanques.

El Departament de Medi Ambient i Habitatge (en endavant DMAH) va requerir l'empresa per tal que abans del 30 de gener de 2007 efectués el tràmit del control inicial, però no té constància que aquest tràmit s'hagi dut a terme.

Així mateix, en l'informe integrat de 4 d'abril de 2006 del DMAH, pel que fa a les emissions atmosfèriques (apartat 3.1), aquest departament assenyala que s'avalua favorablement l'activitat "sempre que es compleixin els límits d'emissió i les condicions que s'estableixen en aquest informe".

A més, en el mateix apartat 3.1 de l'informe integrat també es diu que "atès que les molèsties per males olors poden estar causades per diversos motius, un dels quals pot ser el tipus de combustible utilitzat en les instal?lacions de combustió de l'empresa, no s'autoritza a utilitzar combustibles diferents de la pinyola en aquestes instal·lacions".

Contingut

A partir dels informes de l'Ajuntament de les Borges Blanques i del Departament de Medi Ambient i Habitatge, es constata que l'empresa d'olis té tres expedients administratius de caràcter ambiental als Serveis Territorials de Lleida.

En aquest sentit, consta que les administracions citades estan intervenint en relació amb aquest assumpte. Tanmateix, el Síndic formula diverses consideracions en relació amb cada administració a partir de la informació rebuda i, igualment, fa un recordatori de deures legals tant a l'actual Departament de Territori i Sostenibilitat com a l'Ajuntament de les Borges Blanques:

1. En relació amb el primer expedient, cal assenyalar que l'Ajuntament de les Borges Blanques va atorgar la llicència ambiental en data 4 de juliol de 2006, tot i que amb posterioritat es va avaluar com a desfavorable el tràmit del control inicial per mitjà de l'informe de data 25 de març de 2008 de l'Oficina de Gestió Ambiental Unificada a Lleida (en endavant OGAU).

Segons l'informe del DMAH, "el termini per tal d'esmenar les inconformitats detectades en l'informe complementari del control inicial va finalitzar en data 3 de juny de 2008, sense que en data d'avui s'hagi rebut en el registre d'aquest departament la documentació requerida. Per això, tot i que l'establiment ha de realitzar el control inicial, s'ha de considerar que aquest no ha estat superat, la qual cosa implica que cal emprendre mesures coercitives i/o sancionadores".

A més, el mateix informe indica que d'acord amb els articles 49.2.a) de la Llei 3/1998, de 27 de febrer, d'intervenció integral de l'Administració ambiental (en endavant LIIA), i 95.2.b) del Decret 136/1999, de 18 de maig, el fet de no superar l'actuació de control comporta una infracció greu, i que els Serveis Territorials a Lleida (OGAU) han incoat un expedient sancionador "que està pendent de valoració de les al·legacions presentades al plec de càrrecs".

En conseqüència d'això, el Síndic demana a l'actual Departament de Territori i Sostenibilitat que adopti les mesures adients per tal de prosseguir la tramitació dels expedients que corresponguin a fi de restaurar la legalitat ambiental vigent.

2. En relació amb el segon expedient, en data 4 d'agost de 2008 l'Ajuntament de les Borges Blanques va trametre a l'OGAU de Lleida un nou projecte presentat per l'empresa i titulat "Projecte de mesures correctores i ampliació (magatzem, extracció de mantega de cacau, refineria i gasificació)".

En data 7 d'octubre de 2009 es va informar desfavorablement sobre aquesta sol·licitud i es va retornar a l'Ajuntament la documentació presentada per considerar-la no idònia.

3. En relació amb el tercer expedient, en data 27 de novembre de 2009 va tenir entrada al registre dels Serveis Territorials a Lleida de l'anterior DMAH la tramesa de l'Ajuntament de les Borges Blanques de l'expedient de l'empresa en qüestió, mitjançant el projecte de mesures correctores i ampliació i la memòria de protecció contra incendis (magatzem, extracció de mantega de cacau, refineria i gasificació) d'una indústria d'obtenció d'oli vegetal. 

Els Serveis Territorials a Lleida van considerar aquesta petició com una sol·licitud de canvi substancial i es va iniciar un nou expedient.

En data 3 de desembre de 2009 es va fer la verificació formal de l'expedient, i en data 29 de gener de 2010 es va iniciar l'anàlisi de suficiència i idoneïtat pels vectors, i s'estava pendent de demanar dades complementàries a la persona interessada.

L'informe que l'Ajuntament va fer arribar en data 23 de desembre de 2010 confirma aquest extrem, ja que assenyala que està a l'espera de rebre del Departament l'informe integrat relatiu a aquesta petició de l'empresa, que es va trametre en data 24 de novembre de 2009 a l'OGAU a Lleida.

Un dels objectius de la LIIA, recollit a l'article 2.c), és agilitar els procediments administratius. En aquest cas, cal remarcar que s'ha superat amb escreix el termini fixat per la normativa.

D'acord amb això, el Síndic suggereix al Departament de Territori i Sostenibilitat que adopti les mesures adients per tal que els Serveis Territorials a Lleida es pronunciïn sobre la suficiència i la idoneïtat del projecte citat. També recorda que l'article 42.1 del Decret 136/1999, de 18 de maig, pel qual s'aprova el Reglament general de desplegament de la Llei 3/1998, de 27 de febrer, disposa que la ponència ambiental, en el cas de projectes d'activitats incloses en l'annex II.1 del Reglament de la LIIA, ha de pronunciar-se sobre la suficiència i la idoneïtat del projecte i de la resta de documentació presentada en el termini màxim de 15 dies.

Igualment, i ateses les competències d'inspecció i sanció que corresponen als municipis en relació amb les activitats incloses a l'annex II.1, el Síndic també recorda a l'Ajuntament de les Borges Blanques l'obligació legal d'adoptar les mesures de comprovació del desenvolupament de l'activitat que siguin necessàries per tal de verificar que aquesta es duu a terme sense pertorbacions de cap mena a l'exterior (sorolls, fums, pols, bafs, vibracions, olors, etc.) i que respecta la normativa sectorial aplicable.

Amb aquests recordatoris, es finalitzen les actuacions.

Tramitació

Data Administració Tràmit

25/06/2008 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
31/07/2008 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/10/2008 Ajuntament de les Borges Blanques Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
29/10/2008 Ajuntament de les Borges Blanques Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/01/2009 Ajuntament de les Borges Blanques Sol·licitud d'informació a l'Administració
13/01/2009 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/02/2009 Ajuntament de les Borges Blanques Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/03/2009 Ajuntament de les Borges Blanques Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/03/2009 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/07/2009 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
22/07/2009 Ajuntament de les Borges Blanques Sol·licitud d'informació a l'Administració
10/03/2010 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/06/2010 Ajuntament de les Borges Blanques Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/11/2010 Ajuntament de les Borges Blanques Reiteració posterior a la primera
23/12/2010 Ajuntament de les Borges Blanques Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
05/04/2011 Ajuntament de les Borges Blanques Resolució
05/04/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 136/1999, de 18 de maig, pel qual s'aprova el Reglament general de desplegament de la Llei 3/1998, de 27 de febrer, de la intervenció integral de l'administració ambiental, i s'adapten els seus annexos- DOGC.2894 (21/05/1999)
Decret 352/2004, de 27 de juliol, pel qual s'estableixen les condicions higiènicosanitàries per a la prevenció i el control de la legionel·losi- DOGC.4185 (29/07/2004)
Llei 24/2009, del 23 de desembre, del Síndic de Greuges- DOGC.5536 (30/12/2009)
Llei 3/1998, de 27 de febrer, de la intervenció integral de l'Administració ambiental- DOGC.2598 (13/03/1998)