Resolució
Q-02884/2012 Disconformitat amb una antena de telefonia mòbil situada a Castelldefels

Matèries
Polítiques territorials
Medi ambient
Contaminació
Data d'inici 23/04/2012
Data de l'últim moviment 03/12/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Castelldefels Actuació no irregular de l'administració

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'antena de telefonia mòbil situada prop del seu domicili, a Castelldefels

En relació amb aquest assumpte, en data 4 d'octubre de 2011 l'Ajuntament de Castelldefels ja va informar que actualment l'empresa de telefonia tenia en tràmit la llicència ambiental i urbanística per a la instal·lació d'una nova estació base de telefonia mòbil en aquell indret. La promotora de la queixa, però, assenyala que aquesta nova antena encara no s'ha instal·lat i que segueix en actiu la que es va col·locar amb anterioritat.

Contingut

En vista del que s'exposa a l'informe de l'Ajuntament, el Síndic exposa les consideracions que regeixen l'actuació de la institució en aquests assumptes, que ja es recollien en l'informe anual del 2007 que es va presentar al Parlament de Catalunya:

?El Síndic estudia les queixes dels veïns relatives a les antenes de telefonia mòbil a partir de les premisses següents:

- Cada dia hi ha més mòbils i les possibilitats que aquests ofereixen són més potents.

- No hi ha consens científic sobre les possibles repercussions que poden tenir les antenes per a la salut. A més, les diferents opinions són utilitzades per partidaris i detractors d'aquestes instal·lacions segons la situació.

- El Síndic no és un tècnic i, d'acord amb les funcions que li corresponen, no ha d'entrar a posicionar-se al costat d'una opinió científica o d'una altra.

Per això, davant d'aquestes queixes, l'actuació del Síndic segueix els criteris següents:

1. Aplicació de la legalitat vigent i ús de les potestats administratives

Com en qualsevol altra queixa, el Síndic ha de comprovar si l'Administració ha ajustat l'actuació a la normativa vigent, és a dir, si la instal·lació s'ajusta a la normativa (estatal, catalana i municipal: ordenances, reglaments o plans urbanístics); si l'ajuntament ha fet ús de les potestats normativa, planificadora (per mitjà d'ordenança o pla urbanístic) o interventora (exigència de llicència urbanística i ambiental); si la posada en funcionament de l'antena ha complert el tràmit del control inicial i, si aquest és favorable, si es respecten els controls periòdics, se supervisen les modificacions de la instal·lació i s'inicien els pertinents expedients inspectors i sancionadors, i de suspensió, cessament i clausura.

2. Respecte als drets d'informació i participació ciutadana

El fet que un ajuntament permeti el funcionament d'una antena i no apliqui les normes que l'obliguen a suspendre'n l'activitat o a exigir-ne la llicència genera una desconfiança addicional entre els veïns que no s'ajusta al que hauria de ser el bon govern dels assumptes públics. L'obligació d'informar i de respondre els escrits dels ciutadans no és cap disposició específica en matèria de telecomunicacions. Ben al contrari, és aplicable a qualsevol matèria relativa als afers públics i el medi ambient.

3. La gestió de la complexitat i el principi de bona administració

Cal un esforç addicional de les administracions per gestionar la complexitat d'una tecnologia nova i variable que actua en una escala espacial que supera els límits del municipi. El Síndic entén que aquests assumptes complexos que, de vegades, desborden les capacitats municipals s'han d'enfocar amb l'aplicació combinada dels criteris esmentats. Els principis de bon govern i bona administració reclamen dels poders públics una actuació que essencialment no hauria de ser diferent de la que cal en altres situacions, si no és per la necessitat d'extremar les precaucions que evitin que l'actuació administrativa alimenti les pors dels ciutadans.

El Síndic entén que el recurs als tribunals per part dels veïns contraris a les antenes podria ser evitable si l'Administració utilitza amb eficàcia les eines legals al seu abast. Per això, el Síndic ha d'estimular les administracions a actuar amb decisió davant les situacions que motiven una queixa i recorda els recursos existents a l'abast dels municipis en aquest casos (Localret, Secretaria de Telecomunicacions i Societat de la Informació i els serveis d'assistència municipal de les diputacions i els consells comarcals).?

Fetes aquestes consideracions, el Síndic dóna per closes les seves actuacions en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

03/06/2012 Ajuntament de Castelldefels Sol·licitud d'informació a l'Administració
24/07/2012 Ajuntament de Castelldefels Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/08/2012 Ajuntament de Castelldefels Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/12/2012 Ajuntament de Castelldefels No vulneració

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 24/2009, del 23 de desembre, del Síndic de Greuges- DOGC.5536 (30/12/2009)