Resolució
Q-02928/2011 Disconformitat amb la manca d'actuació de l'Ajuntament de Fonollosa davant una denúncia per la construcció d'una tanca

Matèries
Polítiques territorials
Urbanisme i habitatge
Planejament i execució urbanística
Data d'inici 16/05/2011
Data de l'últim moviment 18/12/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Fonollosa Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Els promotors de la queixa manifesten la seva disconformitat amb la manca d'actuació de l'Ajuntament de Fonollosa davant la seva denúncia per la tanca construïda per un veí del municipi.

Exposen que, arran de la seva denúncia, per decret d'alcaldia es va resoldre iniciar un expedient de protecció de la legalitat urbanística. Aquesta resolució és de data 15 d'octubre de 2010 i l'Ajuntament no ha dut a terme cap més actuació.

Contingut

De la informació de què es disposa es desprèn en aquest cas concorren diverses irregularitats en l'actuació de les administracions que hi han intervingut: l'Ajuntament de Fonollosa i la Direcció General d'Ordenació del Territori i Urbanisme.

Mitjançant decret de 15 d'octubre de 2010 l'Ajuntament de Fonollosa va iniciar un expedient de protecció de la legalitat urbanística per unes obres no ajustades a llicència i va ordenar la paralització immediata de les obres. En dates 15 i 17 de novembre de 2010, el titular de les obres i els denunciants van presentar sengles escrits d'al·legacions. Mentre els serveis municipals estaven valorant aquestes al·legacions, el 2 de desembre de 2010 el Servei de Protecció de la Legalitat Urbanística de la Direcció General d'Urbanisme va notificar a l'Ajuntament que els promotors li havien demanat que l'Administració de la Generalitat subrogués l'Ajuntament perquè estava incomplint les seves obligacions en matèria de disciplina urbanística. Així mateix, es demanava informació sobre les actuacions municipals dutes a terme fins aleshores. 

Atès que l'Ajuntament va fer constar que tenia en tràmit un expedient de protecció de la legalitat urbanística, el Servei de Protecció de la Legalitat Urbanística va decidir arxivar la denúncia dels promotors. L'Ajuntament, però, informa que va paralitzar la seva actuació a l'espera que el Servei de Protecció de la Legalitat Urbanística comuniqués la resolució quant a la possible subrogació en les competències municipals. 

D'això es dedueix que el Servei de Protecció de la Legalitat Urbanística no va comunicar a l'Ajuntament l'arxivament de la denúncia, motiu pel qual el Síndic ha recordat al Departament de Territori i Sostenibilitat que un dels principis d'actuació que ha de regir les relacions entre l'Administració de la Generalitat i els ens locals és el d'informació recíproca, principalment quan l'activitat desplegada pot tenir especial incidència en l'àmbit competencial d'altres administracions (article 144 b) del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya). En aquest sentit, el Síndic suggereix que en casos com aquest el Servei esmentat s'asseguri que es notifica a l'ajuntament la decisió d'arxivament de la denúncia.

Tot i això, el Síndic considera que l'Ajuntament de Fonollosa tampoc no ha actuat correctament, en tant que no ha complert les seves obligacions en matèria de protecció de la legalitat urbanística pel que fa a aquest cas. Per aquest motiu, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Fonollosa que en exercici de la seva potestat de protecció de la legalitat urbanística faci les actuacions necessàries a fi de restaurar la realitat física alterada i l'ordre jurídic vulnerat; imposar les sancions que corresponguin, i determinar els danys i els perjudicis causats si és el cas.

Tramitació

Data Administració Tràmit

01/06/2011 Ajuntament de Fonollosa Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/09/2011 Ajuntament de Fonollosa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
06/09/2011 Ajuntament de Fonollosa Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/02/2012 Ajuntament de Fonollosa Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/03/2012 Ajuntament de Fonollosa Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/07/2012 Direcció General d'Ordenació del Territori i Urbanisme Sol·licitud d'informació a l'Administració
07/09/2012 Direcció General d'Ordenació del Territori i Urbanisme Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/10/2012 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/10/2012 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució
17/10/2012 Ajuntament de Fonollosa Resolució
13/11/2012 Departament de Territori i Sostenibilitat Seguiment finalitzat
18/12/2012 Ajuntament de Fonollosa Seguiment finalitzat
18/12/2012 Direcció General d'Ordenació del Territori i Urbanisme Comunicació a Administració finalització del seguiment