Resolució
Q-02999/2011 Disconformitat amb la manca d'admissió d'un alumne a un programa de qualificació professional inicial.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Necessitats educatives especials
Data d'inici 18/05/2011
Data de l'últim moviment 28/10/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca d'admissió d'un alumne a un programa de qualificació professional inicial (en endavant PQPI).

Segons exposa la promotora, aquest alumne, amb necessitats educatives especials, acaba enguany l'educació secundària obligatòria (en endavant ESO) a un institut de la Garriga i vol accedir de cara al proper curs escolar a un PQPI de jardineria. El problema rau en el fet que, segons la informació rebuda per part del centre, si finalment aquest alumne obté el títol d'ESO, no hi podrà accedir, ja que només podrà accedir a un cicle formatiu de grau mitjà.

Contingut

El Síndic fa al Departament d'Ensenyament les consideracions que ja li va adreçar en la resolució emesa per als expedients de queixa 00112/2011 i 00691/2010, i que són els següents: 

D'una banda, pel que fa al seguiment dels estudis per mitjà de la formació professional, el Decret 284/2011, d'1 de març, d'ordenació general de la formació professional inicial, recentment aprovat, estableix en l'article 15 que el Departament d'Ensenyament ha d'establir el marc reglamentari de les modificacions curriculars que facilitin l'assoliment dels objectius establerts per a l'alumnat amb necessitats educatives específiques. Alhora, estableix en l'article 41 mesures flexibilitzadores amb la finalitat de possibilitar l'adaptació a les situacions personals de l'alumnat, entre les quals s'inclouen les ofertes a col·lectius singulars, que tenen per finalitat, d'acord amb l'article 53, atendre les necessitats d'inserció o reinserció laboral, promoció, reciclatge o adaptació professional, o les derivades dels alumnes amb més dificultats, amb risc d'exclusió social i/o amb discapacitats.

A més, la Resolució de 15 de juny de 2010 per la qual s'aprova el document per a l'organització i el funcionament dels centres públics d'educació secundària per al curs 2010-2011, en l'apartat 3.7.2., també preveu l'establiment de modificacions curriculars en la formació professional. 

D'altra banda, pel que fa al seguiment dels estudis per mitjà dels PQPI, el Síndic ha fet saber a la persona interessada que, a criteri del Departament d'Ensenyament, els PQPI adaptats poden ser cursats per alumnat amb necessitats educatives especials que hagin aprovat l'ESO. 

Sobre aquesta afirmació, però, a parer del Síndic, la normativa que regula aquesta oferta formativa i el seu procés d'admissió no recull la possibilitat d'accés als PQPI de l'alumnat que es gradua a l'ESO. 

En vista d'aquestes consideracions, el Síndic comparteix amb el Departament d'Ensenyament la conveniència d'admetre l'alumnat amb necessitats educatives especials que s'hagi graduat de l'ESO als programes de qualificació professional inicial. Amb tot, aquesta institució demana al Departament que adeqüi la normativa vigent a aquesta necessitat i voluntat política.

Alhora, i atès que el procés d'admissió està en marxa i l'alumne en qüestió està a punt de finalitzar els seus estudis d'ESO, el Síndic demana que el Departament d'Ensenyament es posi en contacte amb l'alumne i els seus progenitors i valori conjuntament amb ells les oportunitats formatives que té al seu abast, a fi de garantir una orientació adequada i l'exercici del seu dret a l'educació.

Tramitació

Data Administració Tràmit

17/06/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/10/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/10/2011 Departament d'Ensenyament Resolució