El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'Ajuntament de Moià per la desestimació de la petició que va formular en què sol·licitava l'exempció de la taxa d'escombraries argumentant que resideix en un habitatge aïllat del nucli urbà i que el contenidor de brossa més proper al seu habitatge està situat a 2,5 quilòmetres de distància.
En aquest mateix sentit, el reclamant manifesta que no se li ha ofert cap motivació concreta en relació amb la desestimació de la seva sol·licitud.
L'article 26.3 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, disposa que quan per causes no imputables al subjecte passiu el servei públic no es presti cal retornar l'import corresponent.
La jurisprudència contenciosa administrativa no és uniforme en aquest assumpte, però en tots els casos estableix que la distància entre la ubicació del contenidor i l'habitatge del subjectes passius de la taxa no pot depassar els 500 metres.
Cal tenir en compte que el promotor de la queixa exposa que el contenidor es troba a una distància de 2,5 quilòmetres del seu domicili. Quan els contenidors estan situats a aquesta distància, no hi ha cap resolució judicial que consideri que hi ha prestació efectiva del servei de recollida de les escombraries i, per tant, no es produeix el fet imposable que generi l'obligació de pagament pels potencials subjectes passius de la taxa.
D'altra banda, el raonament que efectua l'Ajuntament de Moià en el sentit que, atesa la situació de l'habitatge en qüestió, el promotor està obligat a desplaçar-se per la via on estan instal·lats aquests contenidors per dur a terme les gestions privades de la seva vida quotidiana, no és un argument vàlid ni suficient.
En conseqüència, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Moià que, un cop adoptats els acords o les resolucions que en dret corresponguin, instal·li els contenidors que consideri necessaris per donar cobertura al servei de recollida d'escombraries dels immobles de la urbanització en què viu el promotor, de manera que el contenidor més llunyà, d'acord amb la normativa i de manera especial amb la jurisprudència que s'ha dictat respecte d'aquesta matèria, no es trobi a més de 500 metres de l'entrada de la urbanització.
Posteriorment, l'Ajuntament ha comunicat al Síndic que ha introduït una modificació en l'Ordenança fiscal número 12 per a l'any fiscal 2012, de manera que les persones residents en habitatges que no disposin d'un servei de recollida pròxim tindran una bonificació del 50% en la quota de la taxa.
L'Ajuntament també ha informat que ha reestructurat la localització dels contenidors de la zona on resideix el promotor per tal d'apropar el servei de recollida d'escombraries als habitatges.
En vista d'aquesta informació, el Síndic considera acceptats els seus suggeriments i, per tant, dóna per finalitzades les seves gestions amb relació a l'expedient de referència.