Resolució
Q-03081/2009 Manca de compliment de l'Ajuntament de la Garriga de la normativa d'accessibilitat en alguns espais urbans i edificis públics.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 19/06/2009
Data de l'últim moviment 18/04/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de la Garriga Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La persona interessada exposa la seva disconformitat amb la resposta facilitada per l'Ajuntament de la Garriga respecte a la seva reclamació per la manca d'accessibilitat que presenten alguns dels espais urbans i edificis públics del municipi, ja que dificulten la circulació a les persones amb mobilitat reduïda.

Contingut

L'Ajuntament de la Garriga exposa que l'accessibilitat del centre de la vila s'ha planificat resoldre amb l'execució de les obres de rehabilitació d'aquest espai i que, malgrat que no es donarà solució a tots els problemes d'accessibilitat del municipi, es contribuirà a donar impuls a la tasca d'assolir un municipi totalment accessible.

L'Ajuntament manifesta que disposa d'un pla d'accessibilitat elaborat per la Diputació de Barcelona que no està aprovat però els criteris del qual s'estan aplicant.

El Síndic considera que la força que pot tenir aquest document com a projecte d'actuació de l'Administració municipal i com a compromís d'acció davant dels administrats és mínima, en la mesura que no ha estat degudament aprovat pel consistori, de manera que assenyala que la manca d'aprovació implica l'incompliment de l'article 12.2 del Decret 135/1995, de 24 de març (Codi d'accessibilitat de Catalunya).

Així, doncs, el Síndic encoratja l'Ajuntament de la Garriga a adoptar les mesures que consideri adients per aprovar el Pla d'accessibilitat municipal i a planificar i projectar pressupostàriament la concreció de mesures d'intervenció d'acord amb el Codi d'accessibilitat de Catalunya.

L'Ajuntament de la Garriga exposa que és conscient que amb la resposta facilitada a la persona interessada no se solucionen els problemes d'accessibilitat del municipi però que sí que mostra la intenció del consistori de treballar fins aconseguir un poble accessible.

El Síndic recorda que les peticions plantejades per la persona interessada es basen en un dret dels ciutadans emparat per les obligacions que tenen els municipis i que es deriva de la normativa d'accessibilitat de Catalunya.

En relació amb els carrers propers a una residència de gent gran, al centre de salut i a les dependències municipals que ocupen els serveis socials, en els quals la persona interessada manifestava la impossibilitat de circular amb cadira de rodes, el consistori reconeix que es poden trobar impediments per circular-hi però que la situació obeeix al fet que es tracta de carrers del centre de la vila, ubicats al bell mig del centre històric, i que si bé els centres municipals estan adaptats, aquests carrers de morfologia peculiar antigament responien a les necessitats globals però actualment han quedat desfasats.

L'Ajuntament al·lega que amb el trasllat del centre de salut a unes noves instal·lacions i amb l'execució de les obres del centre, previstes per al maig del 2010, l'accés a aquests dos serveis estarà garantit. 

Pel que fa a les mesures que l'Ajuntament de la Garriga està aplicant per evitar els actes d'incivisme de les persones que no respecten els passos de vianants i les zones excloses al trànsit, la Policia Local actua imposant les sancions corresponents per infracció de la normativa de trànsit. Als llocs on aquestes mesures no són prou eficaces, els agents hi instal·len diferents tipus de mobiliari urbà que impedeixin físicament l'aparcament indegut.

Tramitació

Data Administració Tràmit

22/10/2009 Ajuntament de la Garriga Sol·licitud d'informació a l'Administració
25/01/2010 Ajuntament de la Garriga Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/04/2010 Ajuntament de la Garriga Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
21/04/2010 Ajuntament de la Garriga Resolució
11/06/2010 Ajuntament de la Garriga Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
10/12/2010 Ajuntament de la Garriga Reiteració posterior a la primera
30/12/2010 Ajuntament de la Garriga Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
18/04/2011 Ajuntament de la Garriga Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 135/1995, de 24 de març, de desplegament de la Llei 20/1991, de 25 de novembre, de promoció de l'accessibilitat i de supressió de barreres arquitectòniques, i de l'aprovació del Codi d'accessibilitat- DOGC.2043 (28/04/1995)