Resolució
Q-03110/2010 Disconformitat amb un procediment de reconeixement de la situació de dependència i del dret als serveis i a les prestacions vinculades.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Gent gran
Data d'inici 09/07/2010
Data de l'últim moviment 27/10/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el procediment de reconeixement de la situació de dependència i del dret als serveis i a les prestacions vinculades del seu avi.

Exposa que en data 24 de novembre de 2008 es va presentar la sol·licitud de reconeixement de la situació de dependència a nom del seu avi, i que per resolució de data 3 d'agost de 2009 se li va reconèixer el grau II nivell 1 de dependència. El mes de desembre de 2009, els Serveis Socials de Pineda de Mar es van posar en contacte amb la família de la persona interessada per poder elaborar el Programa individual d'atenció (en endavant PIA). 

En aquella data, la persona interessada residia a un centre residencial de Pineda de Mar. Atès que aquella residència no constava en el Registre d'entitats, serveis i establiments de serveis socials, els Serveis Socials van informar la promotora que no es podia proposar una prestació econòmica vinculada al servei de residència. La solució que se li va oferir per poder optar a una prestació econòmica era canviar la persona interessada de residència i, per fer això, en primer lloc havia de signar un document de renúncia del PIA.

Contingut

Del contingut del document de renúncia del PIA que va signar la persona interessada en data 15 de desembre de 2009 no es desprèn que la voluntat de la persona interessada fos desistir del procediment o renunciar al fet que se li elaborés el PIA, sinó que atès que es trobava en una residència privada no registrada, els serveis socials d'atenció primària no podien proposar-li cap prestació ni servei del sistema català d'autonomia i atenció a la dependència, i per això, l'orientaven a sol·licitar un canvi de plaça i a renunciar al PIA. 
 
El Síndic no considera correcte que en els casos en què els serveis socials d'atenció primària no puguin proposar cap prestació o servei per a la persona dependent, hagin d'orientar aquesta persona a renunciar al dret que li elaborin el seu PIA o a desistir de la seva sol·licitud.

Val a dir també que de la lectura de les instruccions 5/2009 i de l'apartat 3.5 a) del protocol de procediments del Programa individual d'atenció tampoc no es desprèn que la persona que estigui en un centre residencial privat no registrat hagi de signar la renúncia del PIA.

Així doncs, en vista de la incidència ocorreguda en aquest cas, el Síndic recorda al Departament de Benestar Social i Família que l'article 90 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, estableix que ?tota persona interessada pot desistir de la seva sol·licitud o, quan això no estigui prohibit per l'ordenament jurídic, pot renunciar als seus drets?. Per tant, el desistiment o renúncia és una voluntat de la persona interessada i no la conseqüència del fet que no es pugui proposar cap ajuda ateses les seves circumstàncies. 

Fetes les consideracions anteriors, i atès que en data 13 de gener de 2011 es va dictar la resolució per la qual s'estableix el PIA de la persona interessada i se li reconeix el dret a la prestació econòmica vinculada al servei de residència, el Síndic dóna per closes les seves actuacions en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

05/11/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/03/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
29/03/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/10/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució