Resolució
Q-03139/2012 Disconformitat amb la manca de resposta del Departament de Benestar Social i Família a dues instàncies

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 30/04/2012
Data de l'últim moviment 11/06/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa, en representació d'una associació de persones amb discapacitat, manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta del Departament de Benestar Social i Família a dues instàncies. 

En la primera instància, s'assenyala que l'associació actua en representació de les famílies a les quals s'ha notificat que han de retornar unes quantitats pagades indegudament pel Sistema Català d'Autonomia i Atenció a la Dependència (SCAAD). L'entitat presenta una sèrie de suggeriments de com tramitar aquestes devolucions i proposa la condonació del deute perquè entén que en aquests casos el pagament indegut ha estat causat per una mala praxis administrativa. 

En la segona instància es demana poder accedir a totes les instruccions que s'hagin dictat en el marc de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, tal com ja va suggerir el Síndic de Greuges en el marc d'una altra queixa presentada per aquesta associació.

Contingut

L'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials ha tramès una còpia de la resposta enviada al domicili social de l'associació el 29 de febrer de 2013, que, segons s'explica, és la documentació de resposta facilitada a l'entitat en relació amb la segona instància el mes de setembre de 2012 en un segon intent de notificació. La resposta va ser retornada totes dues vegades.

El Síndic celebra la disposició del Departament de Benestar Social i Família a la transparència en relació amb les instruccions i els procediments que són de la seva competència.

Ara bé, el Síndic entén que el Departament volia donar resposta a la instància presentada pel promotor d'aquesta queixa l'any 2011, i per tant recorda que el deure de facilitar la informació sol·licitada és en relació amb la persona interessada. És a dir, que és a qui demana la informació a qui s'ha de trametre les còpies corresponents. 

A més, entre la documentació que s'annexa a l'informe de l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials només hi consta còpia de la Instrucció de gestió 1/2012 per a la gestió i aplicació de les disposicions normatives derivades de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència. No s'aporta, però, còpia de cap de les instruccions dictades amb anterioritat al mes de gener de 2012. 

Per aquest motiu, el Síndic insisteix a recordar al Departament que ha de traslladar aquesta documentació i la que correspon a totes les altres instruccions emeses per aquesta administració en relació amb l'aplicació de la Llei 39/2006 a la persona que l'ha demanat.

Posteriorment, el promotor ha informat que va rebre còpia de la instrucció 1/2012 de l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials, de manera que el Síndic dóna per finalitzada la seva intervenció en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

25/05/2012 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació a l'Administració
08/08/2012 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/01/2013 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
08/05/2013 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
21/05/2013 Departament de Benestar Social i Família Vulneració
11/06/2013 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat