Resolució
Q-03142/2015 Queixa relativa a la taxa per la prestació del servei de gestió de residus municipals que ha d'abonar un càmping

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 08/05/2015
Data de l'últim moviment 29/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Tagamanent Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

De la informació tramesa pel promotor se'n desprèn que l'Ajuntament de Tagamanent té contractada la prestació del servei de gestió de residus municipals amb el Consorci de Residus del Vallès. El mes de desembre de 2014 es va informar que el Ple de l'Ajuntament havia aprovat en l'Ordenança fiscal reguladora de les taxes per la prestació del servei de gestió de residus municipals, una taxa pel servei de recepció voluntària, de recollida, transport i tractament de residus comercials, i concepte "allotjaments: càmpings", per import de 6.740 euros, d'acord amb l'estudi econòmic del Consorci, i que aquesta era la quantitat que hauria de pagar el càmping si s'acollia al servei de gestió de residus prestat per l'Ajuntament.  

El promotor de la queixa va presentar un escrit el 18 de febrer de 2015 en el qual exposava que havia examinat les ordenances fiscals reguladores de la taxa dels exercicis 2014 i 2015 i havia comprovat que per a totes les tipologies d'establiments subjectes a aquesta taxa s'havia aprovat una reducció del 10% de les quotes tributàries respecte de l'exercici 2014, amb l'excepció de la quota corresponent als càmpings, que era deu vegades superior a la quota del 2014, quan van pagar una quota de 600 euros.

En el seu escrit, el promotor proposava una altra modalitat de gestió, en què només faria ús d'una part del servei de recollida i el personal propi s'encarregaria de la recollida selectiva de residus de cada parcel·la del càmping. Per això, demanava a l'Ajuntament que fes un estudi de la quota que resultaria amb la modalitat de gestió proposada. Tot i això, no ha rebut resposta al seu escrit.

El Síndic posa de manifest que l'article 25 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (en endavant TRLHL) determina que els acords d'establiment de taxes per la utilització privativa o l'aprofitament especial del domini públic, o per finançar totalment o parcialment els nous serveis, s'han d'adoptar basant-se en informes tecnicoeconòmics en els quals es posi de manifest el valor de mercat o la previsible cobertura del cost d'aquests, respectivament. Aquest informe s'ha d'incorporar a l'expedient per a l'adopció de l'acord corresponent. 

És a dir, que la jurisprudència ha recollit que les persones interessades i afectades per la imposició de les taxes han de tenir la possibilitat de conèixer les raons que portin l'Administració local a la imposició de les taxes i que es justifiquin i s'incloguin les raons que han motivat la fixació de les tarifes corresponents. 

En aquest cas, el promotor va demanar poder disposar de la memòria econòmica que justifica el cost global del servei de recollida d'escombraries, de l'estudi econòmic que ha portat a determinar la tarifa pel càmping i del plànol dels itineraris que havia de fer el vehicle per transportar les escombraries. Tot i això, no consta que l'Ajuntament hagi facilitat aquest informe al promotor, ni que aquest informe formi part de l'expedient administratiu pel qual s'ha aprovat la modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de les taxes per la prestació del servei de gestió de residus municipals.  

Cal assenyalar que en l'Ordenança fiscal aprovada per l'exercici del 2015 es rebaixa un 10% la tarifa de tots els allotjaments menys la dels càmpings, que s'incrementa en més d'un 1000%, sense que en la documentació de què es disposa s'hagi justificat ni un fet ni l'altre. Consegüentment, el pressupost que s'adjunta a l'informe de l'Administració no es considera suficient per justificar la modificació de la tarifa relativa al càmping prevista a l'epígraf primer de l'article 11.2 de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa de residus municipals.

Per tot això, el Síndic entén que l'Ajuntament ha de revisar l'Ordenança fiscal núm. 15 reguladora de la taxa per la prestació del servei de gestió de residus municipals i, si en l'expedient de modificació de l'Ordenança que va comportar l'increment de la tarifa establerta a l'article 11.2 epígraf primer relativa al càmping no hi consta un informe tecnicoeconòmic que analitzi el cost o la previsió del cost del servei en què s'han basat les diferents tarifes establertes en aquella ordenança, s'ha d'elaborar l'informe corresponent, d'acord amb l'article 25 del TRLHL. 

Pel que fa als informes tecnicoeconòmics en els quals l'Administració s'ha de basar per adoptar els acords d'establiment de taxes, cal recordar que han d'incloure la previsible cobertura del cost total del servei, tal com disposa l'article 25 del TRLHL, i també cal que continguin la justificació de la fixació de les tarifes corresponents i dels paràmetres que s'hagin establert per a la liquidació de la quota tributària, per garantir que els contribuents no es quedin en una situació d'indefensió. 

En aquest sentit, cal fer avinent que els criteris per determinar les diferents tarifes han de ser objectius i raonables, i han de respectar el principi d'igualtat, el principi d'equivalència (d'acord amb el qual les taxes han de tendir a cobrir el cost del servei que constitueixi el fet imposable) i el de no-arbitrarietat.   

D'acord amb aquestes consideracions, el Síndic s'adreça a l'Ajuntament de Tagamanent i:  

- D'una banda, li suggereix que es revisi l'Ordenança fiscal núm. 15 de la taxa per la prestació del servei de gestió de residus municipals a fi i efecte de modificar la tarifa establerta a l'article 11.2 epígraf primer relativa als càmpings, per import de 6.745 euros, atès que segons la documentació de què es disposa no consta que s'hagi justificat de forma suficient la fixació d'aquest import. En aquest sentit, el Síndic suggereix que s'elabori la memòria economicofinancera corresponent en la qual es posi de manifest la previsible cobertura del cost total del servei, i també la justificació de la fixació de les tarifes corresponents i dels paràmetres que s'hagin establert per a la liquidació de la quota tributària, per garantir que cap contribuent es quedi en una situació d'indefensió. 

- I d'altra banda, atès que no consta que s'hagués resolt de forma expressa la sol·licitud de 18 de febrer de 2015 que el promotor va presentar a l'Ajuntament, el Síndic li recorda el deure de l'Administració de resoldre les sol·licituds de forma degudament motivada.

Tramitació

Data Administració Tràmit

27/05/2015 Ajuntament de Tagamanent Sol·licitud d'informació a l'Administració
25/06/2015 Ajuntament de Tagamanent Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/11/2015 Ajuntament de Tagamanent Resolució pendent d'acceptació
29/12/2015 Ajuntament de Tagamanent Reiteració a la resolució pendent d'acceptació

Normativa i jurisprudència

Normativa

2014. OF 15: reguladora de la taxa per la prestació del servei de gestió de residus municipals. Ajuntament de Tagamanent.- BOPB. (31/12/2013)