Resolució
Q-03158/2010 Disconformitat amb l'atenció que rep un alumne amb diagnòstic d'autisme en una escola del Vendrell i amb la denegació del canvi d'escola demanat.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 12/07/2010
Data de l'últim moviment 29/09/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Els promotors de la queixa, pares d'un alumne amb diagnòstic d'autisme escolaritzat en un centre del Vendrell, exposen la seva queixa per l'atenció que rep el seu fill a l'escola, ja que consideren que ha patit diverses irregularitats que afecten els seus drets i que li comporten un perjudici i una discriminació a causa de la seva discapacitat. També manifesten que han demanat un canvi de centre per aquests motius i que els ha estat denegat.

La família exposa que des que va iniciar l'escolarització, a P2, el seu fill ha patit diverses irregularitats que afecten els seus drets. En aquest sentit, relaten com a exemples que no va poder assistir en determinats moments a l'escola per causa d'una baixa per accident de la vetlladora, que va ser exclòs del servei de menjador, que no va poder assistir mai a cap excursió amb els companys o que va haver de plegar una hora abans cada dia al migdia.

Contingut

De l'informe de resposta del Departament d'Ensenyament, se'n desprèn que el desembre de 2007 el Centre Especialitzat de Rehabilitació de Persones amb Autisme de Catalunya (CERAC) recomanava "suport individual en totes les activitats", de manera que l'alumne necessitava la dedicació constant d'una vetlladora. També s'informa que l'alumne tenia assignades vint-i-cinc hores setmanals d'aquest suport, cinc hores al dia, i que la mare demanava que l'infant pogués assistir sis hores de classe al dia, però el centre no disposava de més recursos.

En aquest informe, també s'assenyalava que el sistema de subvenció no recull la possibilitat de substituir per baixa les vetlladores, de manera que quan el centre no disposa de la vetlladora demana a la mare que no porti l'infant a l'escola.

Finalment, també es fa referència a la pretensió de la família d'una escola absolutament inclusiva, i al fet que no sempre és possible aconseguir aquesta inclusió a causa de les limitacions de recursos del centre de les característiques de l'alumne i de les condicions en què es desenvolupa qualsevol procés educatiu. En aquest sentit, es valora positivament l'actuació del centre, dins de la limitació de recursos amb què es troba.

Per això, el Síndic recorda que la Llei orgànica 2/2006, d'educació, estableix a l'article 71.2 que correspon a l'Administració educativa assegurar els recursos necessaris perquè els alumnes que requereixin una atenció educativa diferent a l'ordinària per presentar necessitats educatives especials puguin assolir el màxim desenvolupament possible dins les seves capacitats personals.

D'altra banda, la Llei d'educació de Catalunya estableix a l'article 21.1.i) que els alumnes tenen dret a ser atesos amb pràctiques inclusives. 

D'acord amb això, el centre hauria de disposar dels recursos i del suport necessaris per poder assolir aquest objectiu, entenent que la inclusió és un dels principis que regeix el sistema educatiu, que requereix la dotació de recursos suficients  per fer-la efectiva, i que es concreta no només per mitjà de l'escolarització en centres ordinaris, sinó que implica, també, l'adopció de criteris organitzatius i pràctiques de funcionament que afavoreixin la inclusió real i efectiva d'aquest alumnat en la vida diària dels centres.

Com a resposta a aquest recordatori, el Departament d'Ensenyament exposa que al llarg del curs la Inspecció d'Ensenyament va seguir vetllant per l'atenció de l'alumne al centre i als equips d'assessorament i orientació psicopedagògica, i que finalment la família de l'infant l'havia preinscrit a una altra escola.

Davant d'aquesta informació, i atès que l'alumne ja ha canviat d'escola, el Síndic considera que ja no és necessària la seva intervenció i dóna per clos l'expedient.

Tramitació

Data Administració Tràmit

19/07/2010 Direcció General d'Atenció a la Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
20/10/2010 Direcció General d'Atenció a la Comunitat Educativa Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/02/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
29/04/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
29/09/2011 Departament d'Ensenyament Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 299/1997, de 25 de novembre, sobre l'atenció educativa a l'alumnat amb necessitats educatives especials- DOGC.2528 (28/11/1997)
Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació - DOGC.5422 (16/07/2009)