Resolució
Q-03163/2010 Manca de resposta del Departament de Salut a una sol·licitud de rescabalament de les despeses per una intervenció quirúrgica en una clínica privada a causa de la llarga llista d'espera de l'hospital públic.

Matèries
Polítiques socials
Salut
Altres
Data d'inici 12/07/2010
Data de l'últim moviment 12/04/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor es queixa en relació amb la llista d'espera en què es trobava per tal d'intervenir-lo de cataractes en un hospital de Manresa.

La persona interessada es queixa que li van programar la visita de valoració de la intervenció per a mes d'un any després de la derivació, la qual cosa el va fer decidir a fer-la a una clínica privada.

La persona interessada va presentar un escrit al Departament de Salut sobre la possibilitat de formular un rescabalament de les despeses, però no l'han respost.

Contingut

Pel que fa a la primera qüestió, el Departament de Salut informa que el 24 de febrer de 2009, l'oftalmòleg de l'atenció primària va derivar la persona interessada al Servei d'Oftalmologia de l'Hospital Althaia per valoració quirúrgica de cataractes.

El 25 de setembre de 2009 li van fer una biometria, prova diagnòstica que es fa de manera prèvia a la visita de valoració i el 8 de març de 2010 tenia programada la visita de valoració, però no hi va acudir.

Es conclou que no estava inclòs en la llista d'espera per a la intervenció de cataractes perquè no va acudir a la visita de l'especialista en què s'hagués valorat aquesta possibilitat.

Sobre aquest punt, la persona interessada aclareix que va avisar que no es presentaria en aquesta visita perquè finalment havia decidit acudir a la sanitat privada perquè l'intervinguessin. 

De tot això resulta que, efectivament, no es pot invocar el transcurs del temps d'espera garantit per a la intervenció quirúrgica de cataractes perquè al promotor no se li havia prescrit la intervenció quirúrgica.

Malgrat això, és evident que s'ha produït una demora en el cas del reclamant que, més d'un any després que el seu oftalmòleg d'atenció primària el derivés a l'atenció hospitalària perquè es valorés una possible intervenció quirúrgica de cataractes per una cataracta d'evolució ràpida i glaucoma, encara no havia estat valorat ni, per tant, inclòs en la llista d'espera.

Per això, el Síndic recorda la necessitat que s'introdueixin les mesures correctores que calguin per evitar situacions com la que s'ha produït en aquest cas en què la persona interessada ha hagut d'acudir a la sanitat privada en no veure reconegut de manera suficientment àgil el seu dret a l'assistència sanitària.

En aquesta línia, es valora molt positivament la informació tramesa, en el sentit que en el sector sanitari Bages-Solsonès s'està treballant per a la integració d'algunes especialitats de primària a l'atenció hospitalària, com és el cas de l'oftalmologia, cosa que evitarà duplicitats de visites i redundarà en una utilització dels recursos més eficient.

Pel que fa a la segona qüestió, el promotor es queixava perquè no s'havia contestat l'escrit que va dirigir al Departament de Salut en què demanava informació sobre com rescabalar l'import de la intervenció quirúrgica de cataractes. Tot i que amb posterioritat a la presentació de la seva queixa davant del Síndic, el CatSalut va contestar el seu escrit, el Síndic entén que el contingut de la resposta no s'ajusta a la demanda.

Així, la persona interessada demanava informació sobre què havia de fer perquè li abonessin l'import de les despeses que li va ocasionar la seva intervenció quirúrgica en la sanitat privada. Però el CatSalut no el va informar sobre com fer-ho sinó que sembla que entri a valorar la inconveniència de la pretensió del promotor. 

Per això, sobre aquest punt, el Síndic suggereix al Departament de Salut que faci arribar una informació completa a la persona interessada sobre el procediment que ha d'iniciar per demanar el reintegrament de la intervenció quirúrgica, de manera que sigui en l'àmbit d'aquest procediment en què s'estudiï si aquesta sol·licitud és ajustada a dret o no.

Posteriorment, el Departament de Salut ha tramès al Síndic una còpia de l'escrit que va fer arribar al promotor el 26 de gener de 2011 per informar-lo sobre quines gestions ha d'iniciar per demanar el reintegrament de la despesa de l'operació.

D'acord amb això, el Síndic considera que s'ha acceptat el seu suggeriment i dóna per acabada la seva intervenció en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

06/08/2010 Regió Sanitària de la Catalunya Central Sol·licitud d'informació a l'Administració
14/10/2010 Regió Sanitària Barcelona. Gerència Barcelona Ciutat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/10/2010 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/01/2011 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/02/2011 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
12/04/2011 Departament de Salut Resolució