La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la resposta que ha rebut de l'Ajuntament de Tarragona, amb referència a la sol·licitud de cancel·lació de les seves dades d'un anunci del BOP de Tarragona del dia 28 de novembre de 2008.
L'anunci fa referència a un deute tributari, concretament a les liquidacions de l'exercici 2005 pel concepte de la taxa pel servei de recollida i eliminació d'escombraries. Malgrat que han transcorregut més de quatre anys, l'anunci amb les seves dades personals continua sent accessible a la pàgina web del BOP.
D'altra banda, de la resposta per correu electrònic de data 6 de juliol de 2012 que l'Ajuntament va enviar a la promotora de la queixa es desprèn no és possible la cancel·lació d'aquestes dades.
L'Ajuntament de Tarragona assenyala que la queixa de la promotor fa referència a l'aparició de les seves dades en un publicació digital privada, i que el tractament i la difusió d'aquestes dades sense consentiment està emparada legalment, atès que es tracta d'una notificació edictal publicada en un diari oficial.
Certament, els diaris i butlletins oficials formen part de les anomenades ?fonts accessibles al públic?, d'acord amb l'article 3, lletra j) de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades personals. Per tant, el contingut de la publicació és accessible a qualsevol persona, sense necessitat de consentiment del titular de les dades personals.
Alhora, les terceres persones que hi accedeixen poden publicar aquesta informació en les seves pròpies bases de dades o arxius, sense que el diari oficial o l'administració que ha dictat l'acte siguin responsables d'aquesta publicació feta per particulars que hi han accedit legítimament, sens perjudici del que es dirà més endavant pel que fa a la indexació de continguts que incorporen dades personals.
Tot i això, la promotora no qüestionava que s'hagués publicat l'edicte de notificació al seu dia, sinó que sol·licitava la cancel·lació de les dades publicades, atès que continuaven sent accessibles telemàticament malgrat que havien transcorregut més de quatre anys des que es va dictar l'acte i ja no eren necessàries per a la finalitat que en va justificar la publicació.
L'apartat 5 de l'article 4 de la Llei orgànica 15/1999 assenyala específicament que ?les dades personals han de ser cancel·lades quan hagin deixat de ser necessàries o pertinents per a la finalitat per a la qual han estat recollides o registrades?.
En aquest sentit, l'exercici del dret de cancel·lació no implica que les dades s'obtinguessin sense consentiment i que aquest fos preceptiu, sinó que el responsable del tractament, quan rep la sol·licitud de cancel·lació, ha de valorar si es dóna algun dels supòsits que justifiquen la cancel·lació de les dades, en els termes de la Llei orgànica 15/1999 i el reglament que la desplega, aprovat pel Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre.
El Síndic entén que en aquest cas es dóna la circumstància prevista a l'apartat 5 de l'article 4 de la Llei orgànica 15/1999, ja que la publicació edictal de la notificació de l'acte deixa de ser necessària per a la finalitat que va legitimar la publicació.
D'acord amb les consideracions precedents, el Síndic considera que correspon estimar la petició de cancel·lació de les dades personals de la promotora de la queixa publicades al BOP de Tarragona.
Amb aquesta finalitat, el Síndic demana a l'Ajuntament que ordeni a l'entitat gestora del BOP que atengui la sol·licitud de la persona interessada perquè les seves dades personals contingudes en aquella publicació deixin de ser accessibles per mitjà de la base de dades del Butlletí. Així mateix, cal que l'Ajuntament demani a l'entitat gestora de la publicació que adopti les mesures necessàries perquè les dades indicades no es puguin indexar per mitjà de cercadors a Internet.