El promotor de la queixa, en representació d'una empresa de Girona, manifesta a seva disconformitat amb la tramitació de quatre expedients sancionadors de trànsit, incoats pels ajuntaments de Llançà, la Jonquera, Palafrugell i Salt.
Concretament, el promotor manifesta el seu desacord amb el fet que no hi hagi la possibilitat de fer el pagament bonificat de la sanció si s'opta per formular al·legacions en el procediment sancionador de trànsit, i considera que la normativa local sobre estacionament en zona de càrrega i descàrrega és massa diversa i s'hauria d'harmonitzar.
El Síndic s'ha adreçat als ajuntaments que van incoar els tres expedients més recents (Palafrugell, la Jonquera i Salt) i els ha suggerit que s'inclogui la informació sobre el temps màxim d'estacionament a la senyalització vertical en zones de càrrega i descàrrega, amb l'objectiu de millorar la informació que s'ofereix als usuaris de les zones de càrrega i descàrrega, malgrat que aquesta indicació és potestativa.
En aquest sentit, amb relació als expedients sancionadors concrets que s'han tramitat a nom de l'empresa per infraccions d'estacionament en zones de càrrega i descàrrega de diversos municipis gironins, un cop examinada la documentació el Síndic fa les consideracions següents:
Respecte de l'expedient tramitat per l'Ajuntament de Llançà arran d'una denúncia del 23 de juliol de 2009, el Síndic no pot intervenir, atès que l'expedient va finalitzar fa més d'un any i no el pot revisar, d'acord amb el que disposa l'article 36 de la Llei 24/2009, de 23 de desembre, del Síndic de Greuges.
Respecte de l'expedient instruït per l'Ajuntament de Palafrugell, s'aprecia que la persona interessada va formular al·legacions el 17 d'octubre de 2012. No consta que s'hi hagi donat resposta, però encara no ha transcorregut el termini de què disposa l'Administració per tramitar el procediment. Per tant, l'expedient es troba en un moment procedimental en què no és possible analitzar si s'ha produït efectivament una actuació irregular de l'Administració.
Respecte de l'expedient tramitat per l'Ajuntament de la Jonquera, respecte del qual el promotor indica que va optar per fer el pagament bonificat de la sanció de multa, el Síndic indica que les al·legacions formulades es consideren no presentades.
Respecte de l'expedient tramitat per l'Ajuntament de Salt, el promotor es queixa que no s'inclogués el límit màxim d'estacionament al senyal vertical, nega la infracció i manifesta que s'hauria d'haver incoat el procediment contra el conductor responsable de la infracció i no contra l'empresa titular del vehicle.
En resposta a aquestes qüestions, el Síndic recorda al promotor que ni la Llei 18/2009, de 23 de novembre, sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, ni el Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament general de circulació, inclouen cap previsió en el sentit d'haver d'incloure la informació sobre el temps màxim d'estacionament a la senyalització vertical en zones de càrrega i descàrrega, de manera que no és de caràcter obligatori pels municipis.
El Síndic també recorda al promotor la presumpció de veracitat dels fets directament constatats pels agents en la denúncia, i li indica que, segons es desprèn de la documentació de què es disposa, no es va fer la identificació del conductor responsable de la infracció prevista a l'article 81 de la Llei 18/2009. Així doncs, tampoc no es pot apreciar irregularitat en la tramitació d'aquest darrer expedient.