D'una banda, en vista del que exposa el Departament d'Ensenyament, es constata que la resolució de 20 d'abril de 2010 per la qual es fixen els criteris generals per a la confecció de les plantilles de professorat de les escoles per al curs 2010/2011 i de supressió o transformació dels actuals llocs de treball, disposa a l'apartat I.1.E que les escoles d'oferta cíclica amb menys de nou grups d'escolarització que no formen part de cap zona d'educació rural (ZER) i agrupació rural, en els centres que tinguin dos grups d'infantil i tres de primària, han de tenir vuit dotacions de mestres. L'escola de Rellinars té aquestes característiques i també aquesta dotació de professorat.
D'altra banda, també es constata que la resolució de 31 de maig de 2010 estableix que les escoles amb estructura cíclica amb plantilles de quatre a nou mestres, com és el cas objecte de queixa, no disposen del càrrec de cap d'estudis a efectes retributius. D'acord amb aquesta normativa, doncs, a l'escola de Rellinars no li correspon el pagament del càrrec de cap d'estudis.
No obstant això, i encara que no s'especifica en l'informe, el Síndic entén que la figura del cap d'estudis en aquest centre sí que existeix, encara que no sigui reconeguda a efectes retributius. Si no fos així, demana que se li ho faci saber i recorda que la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, en l'article 139, estableix el següent: "1. Els centres educatius públics han de disposar, almenys, dels òrgans de govern següents: (...) c) L'equip directiu." I afegeix: "2. Els òrgans unipersonals de direcció dels centres públics són el director o directora, el secretari o secretària, el cap o la cap d'estudis i els que s'estableixin per reglament o en exercici de l'autonomia organitzativa del centre. Aquests òrgans unipersonals integren l'equip directiu, que és l'òrgan executiu de govern dels centres públics i que ha de treballar d'una manera coordinada en el compliment de les seves funcions."
En l'escrit de queixa es fa esment a possibles greuges en relació amb la immensa majoria d'escoles que disposen d'aquesta figura retribuïda. D'entrada, i sense conèixer els motius que justifiquen la manca de retribució del cap d'estudis prevista en la normativa per als centres de condicions similars a l'escola de Rellinars, es pot considerar que aquest greuge no existeix per si mateix, ateses les diferències organitzatives existents que hi ha entre centres docents petits, com és aquest cas, i altres centres de dimensions més grans i, a priori, amb més dificultats de coordinació pedagògica entre els professionals que hi treballen. En altres paraules, es podria pensar que, atesa aquesta menor complexitat organitzativa, la figura del cap d'estudis no és retribuïda.
Amb tot, el Decret 102/2010, de 3 d'agost, d'autonomia dels centres educatius, disposa a l'article 32 que regula la figura del cap d'estudis, i que "correspon al o a la cap d'estudis exercir les funcions que li delegui la direcció d'entre les previstes a l'article 147.4 de la Llei d'educació i totes les altres que li encarregui la direcció, preferentment en els àmbits curricular, d'organització, coordinació i seguiment de la impartició dels ensenyaments i altres activitats del centre i d'atenció a l'alumnat, d'acord amb el que prevegi el projecte de direcció i s'incorpori a les normes d'organització i funcionament del centre". I afegeix que "llevat que les normes d'organització i funcionament del centre ho prevegin altrament, el o la cap d'estudis substitueix el director o directora en cas d'absència, malaltia o vacant".
La mateixa Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, a l'article 147.4 estableix que "el director o directora pot delegar en els membres de l'equip directiu les funcions establertes pels apartats 5.b, 5.c, 6.a i 7.e de l'article 142", que són: vetllar perquè s'aprovin un desplegament i una concreció del currículum coherents amb el projecte educatiu i garantir-ne el compliment; assegurar l'aplicació de la carta de compromís educatiu, del projecte lingüístic i dels plantejaments tutorials, coeducatius i d'inclusió, i també de tots els altres plantejaments educatius del projecte educatiu del centre recollits en el projecte de direcció; vetllar per la formulació i pel compliment de la carta de compromís educatiu del centre; i assegurar la custòdia de la documentació acadèmica i administrativa pel secretari o la secretària del centre.
Per tant, el Síndic entén que tant la substitució del director o de la directora en cas d'absència, malaltia o vacant, com les funcions delegades quant a la direcció i al lideratge pedagògics, l'organització i la gestió del centre, i el manteniment de la relació amb la comunitat escolar, també poden ser desenvolupades en un centre de dimensions petites, com és el cas de l'escola de Rellinars.
En aquest sentit, demana saber les funcions que desenvolupa el cap d'estudis en un centre d'aquestes característiques i que es clarifiqui si aquestes funcions són assimilables a les que desenvolupen els caps d'estudis en altres centres de dimensions més grans.
En cas que fossin assimilables, el Síndic suggereix que el Departament d'Ensenyament estudiï la possibilitat de retribuir aquesta figura per evitar possibles greuges en relació amb la tasca que desenvolupen els caps d'estudi en altres centres.
Si la figura del cap d'estudis no existís al centre esmentat, el Síndic suggereix que es valori si aquest fet s'ajusta a les previsions establertes per la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, exposades anteriorment, i també que es valorin l'impacte sobre la qualitat educativa que pot suposar per a un centre l'absència d'aquesta figura.
Posteriorment, el Departament d'Ensenyament ha tramès un informe, del qual es desprèn que l'escola en qüestió no té reconeguda ni retribuïda la figura del cap d'estudis.
Tanmateix, independentment de la retribució d'aquest càrrec, el Síndic considera que la figura del cap d'estudis està regulada clarament en la normativa vigent i que les funcions que duu a terme poden ser exercides clarament en una escola com la de Rellinars.
Per tant, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que estudiï la conveniència de reconèixer la figura del cap d'estudis a l'escola de Rellinars, independentment de la seva retribució, i que, en cas contrari, exposi els motius que ho impedeixen.