Resolució
Q-03227/2010 Disconformitat amb una sanció del Servei Català de Trànsit perquè ni el vehicle sancionat ni el titular no eren al lloc de la infracció.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu sancionador i expropiació forçosa
Data d'inici 14/07/2010
Data de l'últim moviment 17/06/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Interior Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Una persona que resideix a Sant Josep de Sa Talaia, Eivissa, es queixa d'una sanció de trànsit imposada pel Servei Català de Trànsit (en endavant SCT) per fer un avançament amb perill de col·lisió.

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat per la sanció imposada atès que diu que no va cometre la infracció imputada, ja que ni el vehicle del qual ella és titular, identificat per l'agent de l'autoritat denunciant dels fets, ni ella es trobaven a Manlleu el dia 4 de maig de 2009, quan es va formular la denúncia.

Segons la persona interessada, el vehicle denunciat està a Eivissa des de l'estiu de 2007 sense que hagi sortit de l'illa fins ara. Així mateix declara que està treballant a Eivissa actualment i des de fa tres anys.

La reclamant també manifesta que no li van notificar la denúncia. El primer document que va rebre és la resolució sancionadora contra la qual va interposar un recurs d'alçada en el termini corresponent. En aquest recurs, al·legava que ni ella ni el vehicle infractor no es trobaven presumptament al lloc dels fets. També aporta com a prova un full de serveis de la Conselleria d'Educació i Cultura de les Illes Balears en què es diu que des del 30 de gener de 2009 fins al 31 de maig de 2009 ella treballava com a interina al Centre Públic Puig d'en Valls, a Eivissa. 

Així mateix, explica que l'SCT va desestimar aquest recurs d'alçada en data 7 de maig de 2010 al·legant que no s'ha presentat cap prova contra la denúncia de l'agent de l'autoritat.

Contingut

En data 2 de desembre de 2010, l'SCT va trametre al Síndic una còpia dels justificants dels intents de notificació practicats amb relació a aquest expedient sancionador.

D'acord amb la informació facilitada, el Síndic constata que els intents de notificació de la denúncia de la infracció comesa es van fer al domicili de Montgat de la persona interessada el dia 13 de juliol de 2009 a les 11.00 h i el dia 20 de juliol de 2009 a una hora il·legible.

En conseqüència, aquesta institució recorda que l'article 59 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, estableix, amb relació a la pràctica de la notificació, que, si ningú no pot fer-se'n càrrec, s'ha de fer constar aquesta circumstància a l'expedient juntament amb el dia i l'hora en què es va intentar la notificació. Aquest intent s'ha de repetir un sol cop i en una hora diferent dins dels tres dies següents, termini que no s'ha respectat en aquest cas.

El Síndic també recorda que l'article 63.3 de la Llei 30/1992 assenyala que el fet de dur a terme les actuacions administratives fora del temps establert només implica l'anul·labilitat de l'acte quan així ho imposi la naturalesa del terme o termini. 

Així, doncs, la persona interessada va interposar un recurs contra la resolució sancionadora, però no va poder presentar al·legacions ni proposar la pràctica de la prova que considerés convenient, i tampoc no va optar al pagament bonificat de la multa, ja que la pràctica de la notificació de la denúncia no es va fer, d'acord amb el que disposa la normativa sobre procediment administratiu. El Síndic considera que aquest fet pot haver generat indefensió a la persona interessada, ja que la promotora ha sostingut en tot moment que no va cometre la infracció i es va considerar acreditat el fet denunciat perquè no va presentar al·legacions dins del termini per fer-ho. 

Per aquest motiu, el Síndic suggereix al Departament d'Interior que revisi les actuacions efectuades en aquest expedient, en el sentit de retrotraure les actuacions al moment de notificació de la denúncia atès el vici d'anul·labilitat detectat. També suggereix que es valori la possible prescripció de la infracció.

Posteriorment, el Departament d'Interior ha informat que es farà la revocació d'ofici de la resolució sancionadora emesa, d'acord amb el que estableix l'article 105.1 de la Llei 30/1992, ja que no es van respectar en els intents de notificació de l'acord d'incoació de l'expedient sancionador els terminis establerts a la normativa aplicable.

Atès que s'ha acceptat el suggeriment que el Síndic va fer arribar al Departament d'Interior, aquesta institució finalitza aquí les seves actuacions.

Tramitació

Data Administració Tràmit

23/07/2010 Servei Català de Trànsit SCT Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/09/2010 Servei Català de Trànsit SCT Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/10/2010 Servei Català de Trànsit SCT Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/12/2010 Servei Català de Trànsit SCT Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/03/2011 Departament d'Interior Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
04/04/2011 Departament d'Interior Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/06/2011 Departament d'Interior Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)