El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el fet que, tot i haver esmentat de forma expressa la seva voluntat de rebre en castellà les notificacions referides a la petició de documentació que en data 31 de març de 2011 va adreçar al Departament de Governació i Relacions Institucionals, la seva sol·licitud no va ser atesa.
Atès que en el moment en què el promotor es va a dreçar al Síndic els fets de què es queixava feia més d'un any que havien tingut lloc, aquesta institució no pot admetre a tràmit la seva queixa, d'acord amb el que estableixen els articles 36 i 38 de la Llei 24/2009, de 23 de desembre, del Síndic de Greuges.
Tanmateix, amb la finalitat d'evitar la presentació d'altres queixes amb el mateix fonament, d'acord amb l'article 33.1 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, el Síndic recorda al Departament de Governació i Relacions Institucionals el dret de tria lingüística dels ciutadans, que obliga les administracions públiques quan exerceixen funcions públiques.
En aquest sentit, d'acord amb la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística, cal tenir present que les administracions públiques catalanes han d'emprar el català en llurs actuacions i en les comunicacions i notificacions adreçades a persones físiques o jurídiques residents en l'àmbit lingüístic català, sens perjudici del dret dels ciutadans a rebre-les en castellà si ho demanen.
Igualment, el Síndic recorda que en els procediments administratius tramitats per l'Administració de la Generalitat les persones tenen dret, si ho sol·liciten, a rebre notificacions en castellà.
En conseqüència, cal que el Departament estigui amatent a les sol·licituds formulades per la ciutadania per tal de respectar-ne els drets lingüístics.