El promotor de la queixa exposa que al costat del seu habitatge, a Piera, hi ha una àrea d'esbarjo i barbacoa que li ocasiona molèsties. Segons manifesta, les taules i la barbacoa es troben a massa poca distància del seu habitatge, 11 i 20 metres respectivament; els caps de setmana el soroll i la música són constants des del migdia fins a la nit, i a l'estiu l'activitat s'allarga fins la matinada; la proximitat de l'àrea de foc a la tanca de casa seva i a la vegetació que hi ha a la zona pot comportar risc d'incendi, i hi ha persones que orinen a la tanca del seu habitatge, atès que l'àrea no té instal·lacions de lavabos.
En primer lloc, d'acord amb el contingut de l'informe tramès per l'Ajuntament de Piera, el Síndic constata que l'ús que es dóna actualment a aquesta parcel·la es correspon més aviat a la qualificació d'espai lliure públic, que, segon l'article 34.6 de la Llei d'urbanisme, comprèn els parcs, els jardins, les zones verdes i els espais per a l'esbarjo, el lleure i l'esport. Tot i això, el solar està qualificat com a equipaments. D'acord amb el Text refós de la Llei d'urbanisme, "el règim urbanístic del sòl es determina per la classificació, la qualificació en zones o sistemes i la inclusió en un sector de planejament urbanístic derivat o en un polígon d'actuació urbanística" (article 24). Tant els particulars com l'Administració pública queden obligats a complir les disposicions sobre ordenació urbanística contingudes en els instruments de planejament (article 106.2 del Text refós de la Llei d'urbanisme). Per tant, són nul·les de ple dret les reserves de dispensació que concedeixin les administracions públiques al marge d'aquests plans i ordenances (article 11 del Text refós de la Llei d'urbanisme). Així mateix, l'article 32.1 del Decret 112/2010, de 31 d'agost, pel qual s'aprova el Reglament d'espectacles públics i activitats recreatives, estableix que els establiments i espais oberts al públic on es desenvolupen espectacles públics i activitats recreatives han de ser plenament compatibles amb l'ordenament urbanístic municipal.
En segon lloc, l'Ajuntament indica en el seu informe que per construir i instal·lar la barbacoa s'ha seguit la normativa vigent i s'ha comptat amb el suport dels agents rurals. No informa, però, de si disposa d'un pla d'autoprotecció o d'emergència pel cas de risc d'incendi. Cal tenir en compte també que el promotor ha demanat reiteradament a l'Ajuntament que l'informi sobre quina és la normativa aplicable i no se li ha donat resposta.
En conseqüència, el Síndic recorda que l'article 53 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, estableix que les administracions estan obligades a dictar una resolució expressa en tots els procediments i a notificar-la siguin els que siguin la forma i el mitjà d'iniciació. A més, l'article 8 de la Llei 11/2009, del 6 de juliol, de regulació administrativa dels espectacles públics i les activitats recreatives, confereix el dret a les persones interessades a rebre informació amb relació a les activitats recreatives i al grau de compliment de les mesures correctores i de les obligacions exigibles, i que l'administració competent efectuï les proves necessàries per objectivar les molèsties que denunciïn. Per la seva banda, les administracions competents han d'informar i atendre les queixes i les reclamacions sobre molèsties que puguin presentar les persones afectades.
I finalment, l'Ajuntament argumenta que la manca d'enllumenat públic a la zona impedeix que aquest espai sigui utilitzat de nit, però no indica si ho ha comprovat .
En vista de tota aquesta informació, el Síndic recomana a l'Ajuntament de Piera que revisi la idoneïtat urbanística de la ubicació d'aquesta activitat. En cas que l'ordenament urbanístic municipal la permeti de forma indubtable en un terreny qualificat d'equipaments, cal que s'informi el promotor sobre el projecte tècnic i sobre el pla d'autoprotecció en cas d'incendi; que es prenguin les mesures necessàries per garantir la sanitat i la higiene de l'activitat, amb la instal·lació de les cabines i els lavabos que siguin necessàries d'acord amb l'aforament previst per a l'activitat; i que es comprovi si l'espai s'utilitza de nit, tal com denuncia el promotor, i s'executin les mesures adients per evitar-ho, si cal amb el tancament de la parcel·la.