Resolució
Q-03307/2012 Disconformitat amb la planificació educativa al municipi de l'Hospitalet de Llobregat

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 04/05/2012
Data de l'últim moviment 03/07/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la planificació educativa al municipi de l'Hospitalet de Llobregat, que fa que la seva filla no pugui accedir a l'institut Mercè Rodoreda pel fet de no tenir germans escolaritzats al centre de primària Sant Josep - El Pi. 

Segons sembla, el fet que hi hagi vuit escoles de primària adscrites a tres instituts i els desequilibris existents en els nivells de demanda dels centres fa que la seva filla no hagi pogut entrar a l'institut esmentat i li hagi estat assignat l'institut Apel·les Mestres, el més distant de tots, que està a més de dos quilòmetres de distància del seu domicili familiar. La promotora no està d'acord amb el fet que s'assignin 40 punts als alumnes amb germans als centres de primària adscrits i considera que aquest criteri, juntament amb les adscripcions de molts centres de primària a pocs instituts, esdevé discriminatori per als alumnes que són fills únics o que no tenen germans escolaritzats.

Contingut

Les dades aportades pel Departament d'Ensenyament (en el marc d'aquest i d'altres expedients) constaten que els tres centres d'educació secundària de l'Hospitalet tenen composicions socials força diferenciades. El mateix institut Apel·les Mestres, amb una demanda més feble, té en proporció quasi tres vegades més d'alumnat estranger, tres vegades més d'alumnat nouvingut, i dues vegades més d'alumnat amb necessitats educatives específiques que l'institut Mercè Rodoreda, amb una demanda més consolidada.

En aquest sentit, val a dir que l'ordenament jurídic vigent (Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, i Decret 75/2007, de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics) adopta l'equitat com a principi orientador de l'actuació dels poders públics, i incorpora l'escolarització equilibrada de l'alumnat amb necessitats educatives específiques com a objectiu fonamental que cal garantir en la gestió del procés d'admissió d'alumnat.

En el marc d'aquest expedient de queixa, el Síndic ha constatat que: hi ha forts desequilibris en l'admissió als instituts esmentats en funció del fet de tenir germans escolaritzats o no, la qual cosa limita enormement les possibilitats dels alumnes que són fills únics o que no tenen germans escolaritzats d'accedir a l'institut Mercè Rodoreda (més ben ubicat, amb una composició social més afavorida, etc.); hi ha forts desequilibris en la composició social dels instituts esmentats; i les adscripcions entre centres conformen un instrument de planificació educativa que pot contribuir a corregir, encara que sigui parcialment, els desequilibris en la composició social dels centres i també en l'admissió en funció del fet de tenir germans escolaritzats o no, desequilibris que vulneren el dret a l'educació en igualtat d'oportunitats.

En vista d'aquestes consideracions, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que estudiï l'impacte que podrien tenir models d'adscripció alternatius sobre l'equitat en el procés d'admissió d'alumnat, a banda de la possibilitat d'endegar altres mesures per corregir els desequilibris esmentats.

Tramitació

Data Administració Tràmit

26/06/2012 Serveis Territorials d'Ensenyament a Barcelona Comarques Sol·licitud d'informació a l'Administració
27/12/2012 Serveis Territorials d'Ensenyament a Barcelona Comarques Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/01/2013 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/03/2013 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/06/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
28/06/2013 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
14/08/2013 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
11/12/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
07/02/2014 Departament d'Ensenyament Sol·licitud d'informació a l'Administració
25/03/2014 Departament d'Ensenyament Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/05/2014 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/07/2014 Departament d'Ensenyament Irregularitat
02/07/2014 Serveis Territorials d'Ensenyament a Barcelona Comarques Irregularitat
03/07/2014 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat