Resolució
Q-03337/2009 Presumpta inadequació de les instal·lacions de tres escoles bressol privades del municipi de Mataró, i disconformitat per la manca d'oferta de places públiques.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 06/07/2009
Data de l'últim moviment 10/12/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Mataró Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

El promotor es queixa de la presumpta inadequació de les instal·lacions de tres escoles bressol privades del municipi de Mataró, i també del presumpte incompliment de la normativa vigent.

La persona interessada exposa que La Caseta, El Picarol i La Mainada són escoles bressol que no compleixen la normativa quant als espais disponibles, quant a l'adequació d'aquests espais i, de vegades, també quant a les ràtios. En concret, parla de problemes de ventilació, de l'ús de la cuina com a menjador, de la manca de manteniment de les instal·lacions de calefacció, de barreres arquitectòniques, de dèficits de manteniment dels edificis, de la manca d'existència de metres quadrats mínims, etc.

Contingut

D'acord amb el que exposa el Departament d'Educació, el Síndic trasllada a la persona interessada les següents consideracions sobre la provisió d'oferta. En total, el municipi té 1.759 places d'educació infantil de primer cicle per al curs 2009-2010, 983 de públiques i 776 de privades. Segons dades oficials del Departament d'Educació, per al curs 2007-2008, moment en el qual es pot fer una comparativa amb la situació d'altres municipis, la taxa d'escolarització pública a Mataró era del 19,4%, i la taxa d'escolarització total se situava en el 28,1%. 

El Síndic informa la persona interessada que l'anàlisi comparada posa de manifest que la taxa d'escolarització pública al municipi se situa per sobre de la mitjana catalana, que és del 16,4%, i que Mataró és el municipi amb més de 50.000 habitants a Catalunya que ofereix més oportunitats d'accés a l'educació infantil de primer cicle en el sector públic (segons dades del curs 2007/2008).

A més, la informació aportada pel mateix Ajuntament constata que d'ençà del curs 2005/2006, el nombre d'escoles bressol municipals ha anat en augment de manera progressiva. Com es desprèn de l'informe, de les sis escoles bressol municipals existents al curs 2005/2006 (amb 619 places), s'ha passat a les nou corresponents al curs 2009/2010 (amb 983 places). 

Addicionalment, i de cara a incrementar aquesta oferta, també s'informa que la previsió és ampliar en una escola bressol més l'oferta del municipi al curs 2011/2012. En aquest període, doncs, un cop s'hagi construït aquesta escola, el nombre de places públiques s'haurà incrementat en més d'un 75%. Es constata, doncs, un esforç per part de l'Administració local de cara a ampliar la provisió de l'oferta, i així ho ha fet saber el Síndic a la persona interessada.

Les taxes d'escolarització de zero a dos anys a les ciutats més grans de 50.000 habitants (segons dades del curs 2007/2008) és la següent:

Comarca
	Taxa d'escolarització 0-2 anys
	Taxa d'escolarització pública 0-2 anys
	
	Catalunya
	32,5%
	16,4%
	
	Mataró
	28,1%
	19,4%
	
	Manresa
	33,6%
	18,6%
	
	Vilanova i la Geltrú
	21,4%
	15,6%
	
	Prat de Llobregat, el
	30,9%
	14,9%
	
	Girona
	46,9%
	14,0%
	
	Lleida
	35,2%
	12,2%
	
	Sant Cugat del Vallès
	47,5%
	11,4%
	
	Cornellà de Llobregat
	14,4%
	10,2%
	
	Tarragona
	27,4%
	10,1%
	
	Barcelona
	38,2%
	9,5%
	
	Terrassa
	24,7%
	9,2%
	
	Sabadell
	26,5%
	8,6%
	
	Viladecans
	16,7%
	8,4%
	
	Mollet del Vallès
	23,6%
	7,9%
	
	Sant Boi de Llobregat
	16,7%
	7,8%
	
	Rubí
	16,1%
	7,4%
	
	Granollers
	35,3%
	6,6%
	
	Hospitalet de Llobregat, l'
	24,1%
	6,5%
	
	Reus
	28,0%
	5,5%
	
	Castelldefels
	18,0%
	4,2%
	
	Badalona
	21,5%
	2,7%
	
	Cerdanyola del Vallès
	33,0%
	2,7%
	
	Santa Coloma de Gramenet
	8,6%
	2,0%
	
	Font: elaboració a partir de dades del Departament d'Educació.

Dit això, les dades d'escolarització també posen de manifest que la taxa d'escolarització total al municipi de Mataró, que era del 28,1% el curs 2007/2008, se situa per sota de la mitjana catalana, que era del 32,5%. Això significa que, en comparació amb altres municipis, i d'acord amb una provisió menor de places en el sector privat, les oportunitats d'accés a l'educació infantil de primer cicle dels infants de Mataró són inferiors.

La informació facilitada per l'Ajuntament constata, a més, que la llista d'espera el juny de 2009 per accedir a les escoles bressol públiques era de 346 infants (i de 210 el setembre de 2009). La mateixa queixa tramesa al Síndic, de fet, ja evidencia que l'oferta existent és insuficient per donar resposta a les necessitats existents.

D'acord amb aquestes circumstàncies, doncs, el Síndic suggereix que es continuï amb la promoció activa de places públiques d'educació infantil de primer cicle i que s'estudiï la suficiència d'oferta més enllà de la construcció de la nova escola bressol prevista (amb inici d'activitat per al curs 2011/2012).

Com a resposta, l'Administració local recorda la seva voluntat de seguir amb la política de promoció activa de places públiques d'educació infantil. Més enllà de la nova escola bressol prevista, amb inici d'activitat per al curs 2011/2012, que suposa un increment de l'oferta en 112 places, hi ha previst, encara sense data, la substitució de l'escola bressol Cerdanyola per un altre centre amb l'ampliació d'una línia, l'adaptació de l'edifici de l'actual parvulari de l'escola Germanes Bertomeu per a escola bressol en el moment en què aquest centre es traslladi al nou edifici de la ronda Rafael Estrany, i el trasllat de l'actual escola bressol Les Figueretes a un edifici de nova construcció, amb més capacitat. Aquestes altres tres actuacions han de permetre ampliar l'oferta pública en 125 places més. 

Davant d'aquesta previsió, es tanquen les actuacions del Síndic i es dóna el suggeriment per acceptat. Amb tot, el Síndic recorda la conveniència de planificar temporalment l'execució d'aquestes actuacions previstes, i demana a l'Ajuntament que li faci saber si es produeix algun canvi en relació amb l'escola bressol que properament ha d'iniciar la seva activitat.  

D'altra banda, el Síndic reitera al Departament d'Educació la petició d'informació sobre les investigacions dutes a terme en relació amb les condicions de determinades escoles bressol privades. 

Com a resposta, aquest departament comunica que la titularitat de la llar d'infants La Caseta ja ha presentat formalment la sol·licitud d'autorització d'obertura corresponent a la segona i definitiva fase d'autorització. 

Així mateix, es constata que l'expedient en qüestió està actualment a l'espera que aquesta titularitat esmeni les deficiències detectades en les condicions higienicosanitàries per la inspecció del Departament de Salut.

En aquest sentit, el Síndic reitera el suggeriment que el Departament d'Educació faci un seguiment d'aquest procés d'autorització, com ja està fent, a fi que es faci de la manera més ràpida possible, i que informi quan l'autorització sigui ja ferma.

Tramitació

Data Administració Tràmit

22/09/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
22/09/2009 Ajuntament de Mataró Sol·licitud d'informació a l'Administració
13/10/2009 Ajuntament de Mataró Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/11/2009 Ajuntament de Mataró Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/02/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/06/2010 Ajuntament de Mataró Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
02/07/2010 Ajuntament de Mataró Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
09/07/2010 Ajuntament de Mataró Resolució
22/07/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/09/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
18/11/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/11/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
27/05/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
23/06/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/01/2012 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/11/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
10/12/2012 Departament d'Ensenyament Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 65/1982, de 9 de març, que regula l'atenció assistencial i educativa als infants fins a sis anys no inscrits en centres d'ensenyament- DOGC.219 (30/04/1982)
Llei 16/2008, del 23 de desembre, de mesures fiscals i financeres- DOGC.5288 (31/12/2008)