La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta als escrits que va presentar a l'Ajuntament de la Llagosta, mitjançant els quals exposava la greu situació financera que pateix per ser una persona aturada de llarga durada, i les dificultes econòmiques amb què es troba per satisfer les despeses relacionades amb el seu habitatge.
Exposa que va demanar a l'Ajuntament, d'una banda, informació sobre els ajuts existents i dels quals es pogués beneficiar; i d'altra banda, l'anul·lació de l'impost sobre béns immobles i la taxa de recollida d'escombraries o l'ajornament d'aquests pagaments fins que millorés la seva situació.
La persona interessada exposa que no tan sols no s'ha donat resposta als seus escrits, sinó que ha rebut la reclamació del pagament dels impostos en via executiva de constrenyiment.
En vista de la documentació de què es disposa, el Síndic fa les consideracions següents a l'Ajuntament de la Llagosta:
No obstant l'assistència dels serveis socials, la promotora de la queixa va fer una petició explícita des del seu primer escrit presentat en data 11 de febrer de 2010: la condonació del pagament de l'impost sobre béns immobles. La resposta a la seva sol·licitud no podia ser donada pels serveis socials perquè no era de la seva competència.
No ha estat fins al 21 de juny de 2011 que l'Ajuntament no ha respost de forma expressa la sol·licitud de la promotora, la qual ha estat denegada.
El Síndic recorda a l'Ajuntament el dret dels ciutadans a obtenir resposta expressa i motivada a les seves sol·licituds. A tal efecte, de conformitat amb l'article 42 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, l'Administració està obligada a dictar resolució expressa en tots els procediments i a notificar-la sigui quina sigui la seva forma d'iniciació i dins dels terminis que fixen els apartats 2 i 3 de l'article esmentat.
Alhora, i atesa la difícil situació econòmica en què es troba la promotora de la queixa, adquireix una importància especial la conducta de l'Administració a fi de complir les exigències de la confiança legítima dels administrats en el marc de la bona administració com a principi rector de l'activitat de les administracions públiques. Per aquest motiu, s'hauria d'haver resolt sense cap mena de dilació la sol·licitud de la promotora envers la condonació de deutes tributaris i se l'hauria d'haver informat de manera clara de la possibilitat i la forma de fraccionar o ajornar els deutes tributaris.
Fetes aquestes consideracions, el Síndic dóna per tancades les seves actuacions en aquest assumpte.