Resolució
Q-03388/2008 Manca d'actuació de l'Ajuntament de Sentmenat davant les reclamacions per unes obres presumptament il·legals d'un finca

Matèries
Polítiques territorials
Urbanisme i habitatge
Disciplina urbanística i inspecció
Data d'inici 24/07/2008
Data de l'últim moviment 07/02/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Sentmenat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor es queixa de les obres que s'estan duent a terme en una finca situada a Sentmenat. Segons aquest escrit de queixa s'han instal·lat dues xemeneies que no consten en el projecte autoritzat per la llicència esmentada.

Contingut

El Síndic indica a l'Ajuntament de Sentmenat que l'objecte de la queixa fa referència a la instal·lació a la coberta de la finca esmentada de dos tubs circulars de planxa galvanitzada i dos tubs de ventilació de l'activitat de bar situada al local que hi ha a l’immoble. Segons diu l'Ajuntament en el seu informe, aquests elements són elements tècnics de les instal·lacions que, d'acord amb l'article 24 de les Normes urbanístiques del Pla general d'ordenació de Sentmenat, s'admeten per damunt de l'alçada reguladora. Així mateix, en l'informe, l'arquitecte municipal deia que calia "advertir el titular que caldria integrar aquests dos conductes dins d'una xemeneia d'obra per tal de no generar una imatge visual poc estètica".

L'article 24 de les Normes urbanístiques de planejament de Sentmenat diu textualment: "Per sobre de l'alçada reguladora màxima, sols s'admetrà: [...] e) Els elements tècnics de les instal·lacions com són les parts integrants dels serveis de l'edifici comú. Com ara el següents: Bugaderies, estenedors, filtres d'aire, dipòsits de reserva d'aigua, conductes de ventilació, maquinària d'ascensor i caixes d'escala, grups de pressió i similars. Aquests elements s'hauran de preveure en el projecte d'edificació amb la composició arquitectònica conjunta amb la de tot l'edifici i hauran de ser acabades amb materials i colors del nivell de qualitat d'una façana a carrer". 

Si es compara el que diu aquest article amb les instal·lacions objecte d'aquesta queixa, resulta que, en primer llor, aquests elements tècnics no són part integrant dels serveis de l'edifici comú. De fet, aquests conductes de ventilació només serveixen per a l'activitat que es desenvolupa als baixos. En segon lloc, aquests conductes no s'han previst en el projecte d'edificació amb la composició arquitectònica conjunta amb la de tot l'edifici. I en tercer lloc, no han estat acabats amb materials i colors del nivell de qualitat d'una façana a carrer, com es pot comprovar fàcilment.

Tot i això, en la resolució que atorga el permís municipal ambiental, es diu que " l'informe tècnic emès en relació amb aquesta al·legació manifesta que en aquest local i en la façana posterior i la coberta s'han instal·lat uns tubs circulars de planxa galvanitzada, l'un per aportació d'aire a la cuina i l'altre per l'extracció de fums també de la cuina, més dos tubs sols a la façana posterior de l'edifici i sobre un pati de la finca, que corresponen a les ventilacions dels sanitaris del bar i que aquestes instal·lacions són adequades i són les necessàries per aquest tipus d'establiment pel seu correcte funcionament i no incompleixen les normes urbanístiques del pla general, per materials utilitzats, alçades [...]".

Certament, aquestes instal·lacions poden ser les adequades i necessàries per al funcionament correcte de l'activitat, però des d'un punt de vista urbanístic no acaben de ser del tot correctes, si s'atén al que diu l'article 24 de les Normes. Pel que es pot deduir de la redacció d'aquest article, el seu objectiu és permetre aquestes instal·lacions sempre que no suposin una alteració estètica de la finca. Segons es pot comprovar a simple vista, aquest impacte es produeix, com a mínim pel que fa a les finques veïnes.

Per aquest motiu, el Síndic suggereix que s’ordeni al titular de l'activitat les mesures necessàries perquè aquestes instal·lacions minimitzin l'impacte estètic i visual i s’adeqüin a l'article 24 de les Normes urbanístiques del planejament municipal, i s'evitin, així, els perjudicis que puguin ocasionar a la finca del promotor de la queixa.

Tramitació

Data Administració Tràmit

01/08/2008 Ajuntament de Sentmenat Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/09/2008 Ajuntament de Sentmenat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/04/2009 Ajuntament de Sentmenat Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
25/05/2009 Ajuntament de Sentmenat Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/06/2009 Ajuntament de Sentmenat Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/06/2010 Ajuntament de Sentmenat Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
31/12/2010 Ajuntament de Sentmenat Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/02/2011 Ajuntament de Sentmenat Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret legislatiu 1/2005, de 26 de juliol, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'Urbanisme- DOGC.4436 (28/07/2005)
Decret 305/2006, de 18 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei d'urbanisme- DOGC.4682 (24/07/2006)
Llei 24/2009, del 23 de desembre, del Síndic de Greuges- DOGC.5536 (30/12/2009)