Els promotors de la queixa manifesten la seva disconformitat amb el fet que Endesa els hagi tallat el subministrament elèctric per falta de pagament d'unes factures, malgrat que havien presentat una reclamació per aquestes factures davant la Direcció General d'Energia i Mines i Seguretat Industrial, l'Agència Catalana del Consum i la Junta Arbitral.
El Síndic recorda a Endesa que l'article 252-5.5 del Codi de consum impedeix que es deixi de donar un servei de tracte continuat per falta de pagament d'alguna factura si la persona consumidora ha presentat alguna reclamació amb relació a la factura davant del mateix prestador o per mitjà dels mecanismes judicials o extrajudicials de resolució de conflictes.
D'altra banda, l'article 252-5.6 del Codi de consum també indica que per interrompre el servei és necessari que hi hagi, com a mínim, dues factures impagades sobre les quals no existeixi cap reclamació pendent de resolució i sempre que s'hagi comunicat de forma fefaent les conseqüències de l'impagament i es doni un termini no inferior a 10 dies hàbils perquè es puguin pagar.
En aquest cas, tot i que els fets s'han sotmès a mecanismes extrajudicials de resolució de conflictes, és discutible que encara estiguin pendents de resolució, ja que la Direcció General d'Energia, Mines i Seguretat Industrial va confirmar que dues de les factures impagades eren correctes i les del 2012 s'haurien de valorar segons el resultat de la verificació del comptador.
Ara bé, a banda de determinar si hi havia o no una reclamació en tràmit, el Síndic entén que, amb caràcter general, per interrompre un servei s'ha de deixar un termini prudencial perquè el consumidor pugui pagar. Especialment quan l'import de les factures és elevat i la persona pot no disposar d'aquells diners immediatament. S'entén que un termini no inferior a 10 dies hàbils des que es té coneixement de la voluntat d'interrompre el servei és adient perquè el consumidor pugui fer front al pagament.
En aquest cas, la resolució de la Direcció General d'Energia, Mines i Seguretat Industrial té registre de sortida de 4 de maig de 2012 i el 8 de maig de 2012 es va portar a terme la interrupció del servei.
En conseqüència, el Síndic suggereix a Endesa que faci la reconnexió del subministrament elèctric sense cap cost a càrrec de l'usuari, ja que de la informació aportada no es desprèn que s'hagi donat un termini mínim (10 dies) perquè les persones interessades puguin pagar les factures pendents de 2011.