El promotor de la queixa exposa que l'Ajuntament de Terrassa li reclama el pagament del servei de menjar a domicili concedit a la seva mare per a l'any 2009 amb l'argument que es van fer els càlculs basant-se en els ingressos econòmics derivats de la declaració de la renta conjunta de l'any 2008 i d'acord amb l'aplicació dels paràmetres del Sistema per a l'Autonomia i l'Atenció per a la Dependència.
En l'informe que ha tramès l'Ajuntament de Terrassa s'assenyala que el nou càlcul de la capacitat econòmica de la persona interessada, d'acord amb la informació individual aportada, es va aplicar a partir de la data en què va ser aportada i no amb caràcter retroactiu. Així doncs, l'aportació de la nova documentació en què es fa constar la capacitat econòmica individual de la persona interessada per als anys 2007 i 2008 només va ser tinguda en compte per als mesos de novembre i desembre de 2009, i només en relació amb aquests mesos es va tornar a calcular l'aportació al servei de menjador a domicili que l'Ajuntament ofereix a aquesta persona.
El Síndic assenyala que l'opció de presentar la declaració de la renda de manera individual o conjunta no és més que una opció sobre la forma de tributació que, d'acord amb la legislació vigent, poden triar les parelles que conformen una unitat familiar. Això no vol dir que una determinada opció tributària com la que s'exposa en aquest cas tingui efectes sobre la capacitat econòmica de cadascuna de les persones considerades individualment.
D'altra banda, el Síndic entén que d'acord amb la informació que conté l'expedient, per establir la capacitat econòmica de la persona interessada se li van demanar les declaracions de la renda dels anys 2007 i 2008, les quals proporcionen informació sobre la seva capacitat econòmica durant els períodes fiscals de les anualitats immediatament anteriors a l'any de la declaració i, per tant, donen compte de la seva situació econòmica aplicable a tot l'any al qual fan referència.
Per aquest motiu, no sembla coherent que s'accepti la influència de les declaracions complementàries revisades de la renda per als anys 2007 i 2008 únicament amb efectes en el futur pel què fa al càlcul del copagament que ha d'assumir la persona interessada en relació amb el servei de menjador. Si s'accepta que el càlcul del copagament del servei es fa basant-se en la seva capacitat econòmica, i aquesta es calcula amb la informació de la renda dels anys fiscals anteriors a la concessió del servei, un cop s'admet la revisió de l'expedient, el resultat de la revisió ha de ser aplicable a tot el període pel qual ha estat concedit el servei.
En conseqüència, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Terrassa que estudiï la possibilitat de revisar l'expedient de sol·licitud d'ajut de menjador a domicili de la mare de la persona interessada durant l'any 2009 a fi i efecte que el càlcul del copagament d'aquesta persona en relació amb aquest servei per tot l'any 2009 es faci basant-se en la seva capacitat econòmica derivada de les declaracions complementàries de la renda dels anys 2007 i 2008, és a dir, que el nou càlcul aplicat a partir del mes de novembre de 2009 s'apliqui amb caràcter retroactiu.