Resolució
Q-03418/2012 Disconformitat amb la llista d'espera per a una intervenció quirúrgica a l'Hospital Mútua de Terrassa

Matèries
Polítiques socials
Salut
Gestió dels recursos sanitaris
Data d'inici 08/05/2012
Data de l'últim moviment 31/12/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la llista d'espera de més d'un any i vuit mesos en què es troba per fer-se una intervenció quirúrgica d'hèrnia discal a l'Hospital Mútua de Terrassa.

Contingut

El Departament de Salut informa que el promotor va ser inclòs en la llista d'espera el 13 d'octubre de 2010 amb una prioritat normal; que l'última visita al Servei de Neurologia data de juny de 2011; que la metgessa de capçalera li fa el seguiment, i que es tracta d'una intervenció quirúrgica no sotmesa a un temps d'espera garantit.

Per la seva banda, el Síndic indica que, si bé és cert que a dia d'avui només disposen d'una garantia de temps màxim d'espera els procediments quirúrgics recollits en el Decret 354/2002, de 24 de desembre, i que entre aquests no es troba inclòs el procediment quirúrgic a què s'ha de sotmetre el promotor, també ho és que d'acord amb la nota de premsa que va publicar el Departament el 3 d'octubre de 2011 estava previst incloure la intervenció quirúrgica d'hèrnia discal entre els procediments amb un temps d'espera garantit.

No obstant això, en aquest cas la persona interessada fa més de dos anys que està en llista d'espera, i en aquest centre hospitalari el temps d'espera és de tres anys, termini molt superior al que es preveu fixar com a màxim d'espera en un futur.

Altrament, el fet que es tracti d'una intervenció quirúrgica que no disposa d'un termini d'espera màxim garantit no pot ser emprat per justificar una demora il·limitada i fora del que es considera raonable i, en aquest sentit, el Síndic recorda que la Carta de drets i deures dels ciutadans en relació amb la salut i l'atenció sanitària editada pel Departament de Salut l'any 2002 recull que els serveis de salut i els dispositius assistencials s'han d'organitzar de la manera més eficient possible per tal que el pacient pugui ser atès com més aviat millor i d'acord amb criteris d'equitat, adequació i disponibilitat de recursos, tipus de patologia, prioritat d'urgència i temps d'espera raonable prèviament establert i amb què es garanteixi la continuïtat assistencial.

Per tot això, el Síndic reitera la necessitat que el Departament de Salut adopti les mesures que calguin perquè s'escurcin els terminis d'espera tant com sigui possible per a les intervencions de caràcter no urgent, com la del promotor, de manera que els ciutadans vegin reconegut el dret a l'assistència sanitària de manera suficientment àgil.

Tramitació

Data Administració Tràmit

07/09/2012 Servei Català de la Salut SCS Sol·licitud d'informació a l'Administració
10/09/2012 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
19/02/2013 Departament de Salut Resolució
31/12/2013 Departament de Salut Seguiment finalitzat