Un menor d'edat, acollit al centre El Bosc, fa referència a diversos aspectes relacionats amb la seva situació. En concret, explica que el 4 de febrer de 2009, els Mossos d'Esquadra el van traslladar a l'Alberg Alcor, i al matí següent al centre El Bosc.
Des de llavors es troba entre un centre i l'altre, sense formar part de cap programa educatiu ni de formació. Al centre El Bosc no s'hi troba bé, la convivència entre els menors és molt difícil i contínuament hi ha baralles. També diu que no se li ha tramitat la seva documentació.
A partir de l'estudi de l'informe tramès pel Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC), i en la línia del que ja ha expressat en altres expedients de queixa sobre aquest assumpte, el Síndic fa les consideracions següents:
En primer lloc, en data 4 de febrer de 2009 la Unitat de Detecció i Prevenció del Maltractament Infantil va rebre una trucada dels Mossos d'Esquadra, mitjançant la qual sol·licitaven un centre per al menor esmentat.
La Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (en endavant DGAIA) va obrir un expedient de protecció del menor identificat de manera immediata i va resoldre, en data 5 de febrer de 2009, autoritzar el seu ingrés als centres Alcor i El Bosc.
Atesa la situació de minoria d'edat legal, en data 7 d'abril de 2009 la DGAIA va produir la resolució cautelar de desemparament preventiu.
El mateix 7 d'abril de 2009, però, i d'acord amb l'aparença física del menor en qüestió, la DGAIA va sol·licitar a la Fiscalia de Menors que li practiqués les proves de determinació d'edat mèdica.
Tal com ja ha manifestat en altres resolucions, el Síndic de Greuges no qüestiona la validesa d'aquestes proves de determinació d'edat, sempre que es tinguin en compte els marges d'error que tenen. Sí que considera, en canvi, que aquestes proves s'haurien d'aplicar només en els menors indocumentats, sense edat legalment definida, que no és el cas d'aquest menor.
El Síndic no comparteix, doncs, el posicionament de dur a terme proves d'edat a menors documentats, mentre aquesta documentació sigui legal i estigui en regla.
En segon lloc, aquestes proves, practicades en data 25 de setembre de 2009, van donar com a resultat que el menor esmentat és mèdicament major d'edat.
Segons consta en la seva documentació legal, però, aquest jove va néixer el 3 de març de 1992, per la qual cosa legalment és considerat menor d'edat.
En vista d'aquesta minoria d'edat legal, i mentre el menor no pugui acreditar legalment que és major d'edat, el Síndic suggereix que sigui readmès a la xarxa de protecció a la infància, que se'n tramiti la tutela i que s'iniciïn els tràmits per a l'obtenció de la documentació (permisos de residència, etc.) que correspongui.
I en tercer lloc, l'experiència del Síndic en aquest àmbit constata dèficits en l'atenció social rebuda pels menors estrangers immigrats no acompanyats expulsats del sistema de protecció per majoria d'edat.
Per tant, el Síndic demana informació sobre l'itinerari de transició seguit per aquest menor d'ençà de la seva expulsió del centre El Bosc.
Addicionalment, i sempre que no sigui readmès, suggereix que es busqui el recurs més adequat a les seves necessitats formatives i residencials, a fi de garantir un acompanyament adequat durant aquest procés de transició.