El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la gestió que s'ha fet fet de la seva sol·licitud d'aplicació d'una bonificació sobre la quota de l'impost sobre béns immobles corresponent en l'exercici 2015 a una finca de la seva propietat situada a Vallirana.
Exposa que l'Organisme de Gestió Tributària (en endavant ORGT) li va reconèixer el dret a gaudir d'una bonificació del 30% sobre la quota íntegra de l'impost per la instal·lació de sistemes d'aprofitament de l'energia solar, d'acord amb el que estableix l'article 5.4 de l'Ordenança fiscal reguladora de l'impost. L'Ordenança també estableix que la bonificació es concedirà fins a la data de caducitat del certificat d'homologació dels col·lectors del sistema d'aprofitament i es mantindrà mentre no variïn les circumstàncies que en van determinar l'atorgament.
Sobre la base d'aquest precepte, com que el certificat d'homologació aportat pel promotor caducava el 21 de maig de 2014, la resolució emesa per l'ORGT li reconeixia el dret a l'aplicació de la bonificació en els exercicis 2013 i 2014.
Tot i això, el promotor no està conforme amb la tramitació que s'ha donat a la sol·licitud que ha presentat el 2015 perquè se li reconegués de nou el dret a gaudir de la bonificació. També es queixa que no ha rebut resposta expressa -ni de l'Ajuntament de Vallirana ni de l'ORGT- a cap de les dues instàncies que va presentar per via telemàtica a través de la seu electrònica de l'Ajuntament.
L'Ajuntament de Vallirana ha informat que en data 12 de juny de 2015 l'ORGT va resoldre la sol·licitud del promotor, i el Síndic considera que aquesta resolució s'ajusta a dret. Tot i això, atesa la situació plantejada pel promotor, el Síndic fa una sèrie de consideracions:
A l'empara de l'article 74.5 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (TRLHL), l'Ajuntament de Vallirana va establir a l'ordenança fiscal reguladora de l'IBI que la bonificació es concediria fins a la data de caducitat del certificat d'homologació dels col·lectors i es mantindria mentre no variessin les circumstàncies determinants del seu atorgament. Per tant, la bonificació només es concedeix fins la data del certificat d'homologació dels col·lectors i no per a anys posteriors a aquella data i amb independència que aquells col·lectors segueixin funcionant. Tot i això, el Síndic vol fer una reflexió sobre el fet que mitjançant l'Ordenança fiscal es limiti la data de gaudiment de la bonificació a la vigència del certificat d'homologació.
Cal tenir en compte que la caducitat d'un certificat d'homologació dels col·lectors d'energia solar no acredita la manca de funcionament de la instal·lació. Així doncs, en l'expedient d'aprovació de l'Ordenança que establia la bonificació s'havia d'exposar la justificació per la qual l'Administració va decidir que el gaudiment d'aquest benefici fiscal es fixaria per al període en què està vigent el certificat d'homologació.
Si en un model energètic sostenible és prioritari avançar en el camí del foment de les energies renovables, cal tenir en compte que els beneficis fiscals són mesures tributàries per incentivar l'assoliment de determinats objectius de política econòmica i social.
Per tot això, i a fi de fomentar el manteniment i ús correcte de les instal·lacions que proporcionen energies renovables, el Síndic suggereix a l'Ajuntament que revisi l'Ordenança fiscal vigent a fi de valorar la possibilitat de modificar-la per establir una ampliació en el termini de gaudiment d'aquesta bonificació, encara que hagi caducat la vigència del certificat d'homologació, amb el requeriment de la documentació que sigui oportuna per justificar l'aprofitament efectiu de l'energia solar o efectuar-hi les inspeccions que corresponguin per comprovar el funcionament correcte de la instal·lació, si escau.