La persona interessada manifesta el seu desacord amb la comunicació del Consorci d'Educació de Barcelona de data 28 de juny de 2010 a la direcció de l'institut d'educació secundària (en endavant IES) Menéndez i Pelayo de Barcelona de deixar sense efecte la seva comissió de serveis, que en principi tenia concedida per als cursos 2009-2010 i 2010-2011, tot i haver estat confirmada en data 6 d' abril de 2010 per la mateixa direcció en la plaça que ocupava.
La persona interessada va ser informada que el motiu de la no-continuïtat al centre era que se suprimia una plaça de professora d'anglès i que, atès que ella formava part de l'equip directiu, el qual cessava en data 30 de juny de 2010, ella també havia de cessar.
Això no obstant, la persona interessada explica que, el mes d'octubre de 2009, en compensació per la feina extra que assumia a l'institut, la direcció li va oferir el càrrec de sotsdirectora, que és honorífic, ja que no té cap reducció horària, ni funció específica i ni tan sols existeix oficialment com a òrgan unipersonal de govern, d'acord amb el punt 22.3.1 de les Instruccions d'inici del curs 2009-2010.
La persona interessada entén que la plaça que s'hauria de suprimir és la d'una altra professora que també l'ocupava en comissió de serveis, d'acord amb els criteris de prioritat de concurrència establerts al punt 24.1 de la Resolució EDU 1080/2010 -acreditació del coneixement de la llengua catalana- i amb el fet que la plaça que ella ocupava era la d'una docent que treballa al Departament d'Educació en comissió de serveis.
Igualment, a la persona interessada li consta que la direcció del centre va informar negativament amb relació a la continuïtat de la professora que en principi continua en la plaça objecte de controvèrsia.
La situació és encara més complexa si es té en compte que aquesta decisió suposa, d'acord amb les manifestacions de la persona interessada, el seu retorn a la seva plaça definitiva a l'IES La Serreta de Rubí i a la qual va haver de renunciar per raons d'assetjament laboral, segons consta a la Inspecció del Vallès Occidental, al Servei de Riscos Psicosocials i a la Direcció de Personal del Departament d'Educació.
Un cop estudiat l'informe de resposta del Consorci d'Educació de Barcelona, el Síndic formula a l'actual Departament d'Ensenyament les consideracions següents:
En primer lloc, el Consorci afirma que quan la persona interessada va ser nomenada sotsdirectora en data 1 d'octubre de 2009, el nomenament tenia data de finalització el 30 de juny de 2010, atès que en aquesta data cessava el mandat del director i, en conseqüència, el de tot l'equip directiu.
Tot i això, la persona interessada va sol·licitar i obtenir per al curs 2007-2008 una comissió de serveis a l'IES Menéndez Pelayo per a dos anys. L'any 2009 va tornar a sol·licitar-la novament per a un període de dos anys, la qual cosa se li va concedir, fins al 31 d'agost de 2011.
Aquestes dues comissions de serveis es van concedir a la persona interessada -i així ho corrobora el document de data 29 de juny de 2010 elaborat per la Direcció de l'IES- per ser professora d'anglès del centre, tant per al curs 2007-2009 com per al curs 2009-2011, quan la persona interessada ni tan sols havia estat nomenada sotsdirectora i sense que hagi existit mai una comissió de serveis per ser membre de l'equip directiu del centre.
D'altra banda, el Síndic recorda que les Instruccions d'inici del curs 2009-2010 establien de forma expressa els òrgans unipersonals de govern -i per tant de l'equip directiu- sense que entre ells s'hi trobi el de sotsdirectora, i també que la promotora sempre ha defensat que, en realitat, per les funcions que tenia atribuïdes, el seu lloc de treball es podia equiparar a un càrrec de coordinadora o cap de Departament
Concretament, el text de la disposició determina el següent:
"Per als instituts d'educació secundària, els òrgans unipersonals de govern per al curs 2009-2010 seran el director o directora, el o la cap d'estudis, el coordinador pedagògic o coordinadora pedagògica i el secretari o secretària establerts en el Reglament orgànic dels centres docents públics d'educació secundària i formació professional de grau superior.
Per als IES i per a les seccions d'educació secundària, els òrgans unipersonals de govern per al curs 2009-2010 seran:
- Director/a i secretari/ària, cap d'estudis i coordinador/a pedagògic/a, quan tinguin més de 160 alumnes o més de 7 grups.
- Director/a, secretari/ària i cap d'estudis, quan tinguin entre 90 i 160 alumnes o entre 5 i 7 grups.
- Director/a i secretari/ària, quan tinguin menys de 90 alumnes o menys de 5 grups. En aquest cas la direcció assumeix les funcions de cap d'estudis".
En segon lloc, la persona interessada disposa del document de data 28 de maig de 2010 de confirmació de la seva comissió de serveis a l'IES Menéndez i Pelayo en el mateix lloc i la mateixa especialitat que per al curs 2009-2010, atès que al centre hi havia una plaça vacant.
D'aquesta manera, es respon a les previsions establertes a l'apartat 25.4 de l'annex 1 de la Resolució EDU 1080/2010, de 6 d'abril de 2010, per la qual es dicten les instruccions sobre les adjudicacions de destinacions provisionals al personal funcionari i interí dels cossos docents en centres docents públics i serveis educatius i sobre els desplaçaments forçosos per modificació de les plantilles dels centres docents públics, que estableix el següent:
"El professorat amb destinació definitiva que sol·liciti comissió de serveis podrà participar en la fase de confirmació al centre on hagi prestat serveis durant el curs 2009-2010, diferent del de destinació definitiva, en ocasió de vacant, sempre que així ho proposi la direcció del centre al director dels serveis territorials o al Consorci d'Educació de Barcelona, segons correspongui.
El professorat d'aquest col·lectiu que només participi per la fase de confirmació no ha de presentar sol·licitud de comissió de serveis. Únicament haurà de fer constar la seva conformitat en l'imprès de proposta de la direcció del centre".
En un document elaborat per la direcció de l'IES i adreçat al Consorci, de data 29 de juny de 2010, s'insisteix en la confirmació de la promotora de la queixa dintre del termini establert pel Departament d'Educació, per ocupar la plaça de professora d'anglès, i també es destaquen els projectes que la docent estava duent a terme i que feien imprescindible la seva presència al centre.
En el mateix document es demana expressament amortitzar la comissió d'una altra professora de qui de forma explícita s'informa negativament pels problemes amb els alumnes, que impossibilitaven la seva continuïtat amb coneixement exprés, segons s'esmenta, de la Inspecció educativa.
Finalment, cal destacar que, tot i la informació del paràgraf anterior, la plaça vacant va ser coberta per la professora no confirmada en fase d'elecció, quan el procediment d'adjudicació entén prioritària la fase de confirmació a la d'elecció i d'ofici.
D'acord amb tot el que s'ha exposat i segons tots els escrits fets per la persona interessada en relació amb aquest assumpte, el Síndic suggereix al Departament d'Ensenyament que doni les ordres oportunes per tal que es revisi la decisió presa de cessar la persona interessada el dia 30 de juny de 2010.
Posteriorment, el Departament d'Ensenyament ha tramès un escrit, del qual es desprèn que el Departament ha desestimat expressament el suggeriment del Síndic. Així, atès que aquesta institució ha dut a terme totes les actuacions possibles per tal de resoldre la queixa de la persona interessada, el Síndic posa fi a la seva intervenció en aquest assumpte.
Això no obstant, es reserva la possibilitat de destacar aquesta actuació en l'informe que anualment es presenta al Parlament.