El promotor de la queixa, en representació d'una associació de víctimes d'assetjament laboral, exposa el cas de nombrosos professors i professores i personal no docent d'ensenyament que pateixen assetjament a la feina i que van sol·licitar al seu dia l'aplicació del Protocol per a la intervenció en casos d'assetjament laboral. Segons exposa, totes les sol·licituds van ser desestimades.
En el marc de l'actuació d'ofici 01359/2011 el Síndic ja va estudiar aquestes qüestions i va fer les consideracions següents:
El temps transcorregut des de l'aplicació del Protocol ha permès al Síndic investigar algunes queixes en què la persona interessada, en el si de l'Administració de la Generalitat i també de diferents administracions locals, denunciava una situació d'assetjament moral. L'estudi d'aquests casos, la intervenció de les administracions competents a l'hora d'aplicar llurs protocols i el resultat obtingut han permès detectar alguns elements que, a parer del Síndic, qüestionen l'assoliment de l'objectiu de prevenció perseguit pel Protocol.
Pel que fa al tractament de les situacions de conflicte laboral a partir de les queixes investigades, el Síndic posa de manifest que aquestes queixes tenen en comú el descontentament amb les mesures d'intervenció i, de retruc, amb les mesures de protecció. Les mesures preventives no han estat objecte d'investigació en el decurs de les queixes presentades, ni tampoc es coneix quina n'ha estat l'eficàcia. Tot i això, cal tenir en compte que quan les queixes arriben al Síndic és perquè la situació conflictiva ja s'ha manifestat i les persones interessades no han trobat resposta o aquesta ha estat insuficient o poc adequada a les seves demandes.
El descontentament dels promotors de les queixes se centra en el desenvolupament del procés, iniciat arran de la sol·licitud d'intervenció per a la posada en marxa del protocol d'intervenció corresponent, i en el resultat obtingut. Aquest resultat, en els casos examinats, clou quan s'assenyala que no hi ha indicis d'assetjament, i passa a situar el conflicte en l'àmbit de les relacions interpersonals sense que s'acompanyi de mesures de protecció ni de l'activació de nous protocols per a la resolució d'aquest tipus concret de conflictes. Cal dir que en tots els casos plantejats la persona afectada es trobava en situació de baixa.
El Síndic també posa de manifest que en la tramitació dels procediments per a la resolució de situacions d'assetjament s'han detectat els punts febles següents:
- Manca de suport i d'assistència durant el procés d'instrucció del procediment
- Dilació en el procés d'investigació de les queixes
- Insuficient garantia d'imparcialitat en el desenvolupament del procediment
- Vulneració del deure de confidencialitat i de sigil
- Manca d'accés al contingut íntegre de la sol·licitud d'intervenció i de la denúncia i a la documentació que l'acompanya
- Dèficits en la garantia d'indemnitat de la possible víctima
- Exigència d'una càrrega probatòria excessiva a la persona denunciant
- Manca de motivació de les decisions adoptades
- Desconeixement de l'existència de protocols de resolució de conflictes interpersonals i dels mecanismes per al desenvolupament del procés de mediació
- Dificultat de sol·licitar la revisió de la decisió adoptada
Un cop analitzada aquesta qüestió, el Síndic recomana al Departament de Governació i Relacions Institucionals:
1. Que es possibiliti l'assistència de qualsevol persona de confiança de les parts en conflicte durant la tramitació del Protocol, encara que aquesta persona sigui aliena a l'entorn laboral.
2. Que es respecti i garanteixi el principi de contradicció.
3. Que es respectin els terminis fixats en el Protocol i es mantinguin informades les parts implicades de les raons de qualsevol dilació.
4. Que s'incorporin elements per garantir el tractament imparcial i objectiu dels afers.
5. Que es garanteixi el dret d'accés al contingut íntegre de la sol·licitud d'intervenció i de la denúncia i a la documentació que l'acompanya, sens perjudici de protegir els drets i els interessos i, per tant, les dades, de les terceres persones que hi puguin aparèixer.
6. Que es prenguin mesures adreçades a evitar el trencament del deure de confidencialitat i de sigil.
7. Que s'arbitrin fórmules eficaces i de consens amb el denunciant per allunyar-lo de la situació de conflicte, mentre es tramita el procediment.
8. Que es garanteixi la indemnitat de la presumpta víctima.
9. Que es vetlli perquè l'esforç probatori recaigui en les dues parts en conflicte.
10. Que es motivin de forma fonamentada les decisions.
11. Que s'elabori i es publiqui el contingut dels protocols de resolució de conflictes interpersonals, i que se n'informi.
12. Que s'analitzi el moment temporal idoni per a l'aplicació de la mediació i que s'informi del desenvolupament del procés i de com es garanteix la imparcialitat de la persona mediadora, i també de les alternatives previstes si la mediació no prospera.
13. Que s'arbitrin mecanismes que possibilitin la revisió de la decisió adoptada.
14. Que es creïn protocols de conductes ètiques i s'estableixin sessions de formació per implicar tota l'organització, com a mesura preventiva.
15. Que es duguin a terme avaluacions de riscos quan hi hagi canvis substancials en les condicions de treball i es garanteixi la publicitat dels resultats.