Resolució
Q-03553/2010 Disconformitat amb un procediment de comprovació de valors dut a terme per l'oficina liquidadora de Rubí.

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs autonòmics
Data d'inici 27/07/2010
Data de l'últim moviment 03/06/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Economia i Coneixement Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb un procediment de comprovació de valors seguit a nom seu, efectuat per l'oficina liquidadora de Rubí. Concretament, la promotora es queixa per l'emissió de la proposta de liquidació, i al·lega l'exempció del tribut per tractar-se d'una compraventa amb subrogació i novació del crèdit hipotecari. 

També exposa la seva disconformitat amb la informació que va rebre de l'Agència Tributària i la resolució finalment emesa. Exposa que el personal que la va atendre a l'oficina liquidadora de Rubí la va informar que la proposta de liquidació de l'impost de transmissions patrimonials i actes jurídics documentals relatiu a aquesta compravenda possiblement era deguda a un error, ja que operava l'exempció d'aquest impost.

Contingut

Un cop examinat l'informe emès per l'Agència Tributària de Catalunya, el Síndic constata que, certament, no hi ha cap prescripció formal perquè no ha transcorregut el termini de quatre anys establert. Ara bé, faltaven dos dies perquè s'exhaurís aquest termini.

Per aquest motiu, el Síndic reflexiona sobre el fet que l'Administració tributària tingui coneixement de la realització d'un fet imposable amb efectes tributaris i tingui a la seva disposició les dades o els elements determinants de l'obligació tributària. i tot i així trigui quatre anys a iniciar el procediment tributari pertinent a fi de dur a terme l'examen o la comprovació dels fets. 

Cal tenir en compte que les liquidacions tributàries emeses en el decurs d'aquests procediments comporten l'obligació accessòria de pagament d'interessos de demora des de la data de meritació del tribut fins a l'emissió de la liquidació.

El Síndic, doncs, no considera que la demora sense causa justificada en l'inici dels procediments tributaris en exercici de la facultat de comprovació de l'Administració sigui una pràctica administrativa que s'adeqüi als principis establerts de forma positiva en la normativa aplicable ni als principis que han de regir la bona administració. A més, aquesta demora, quan és desproporcionada, pot causar una lesió en l'esfera jurídica dels subjectes passius en trobar-se obligats al pagament d'uns interessos, l'import dels quals hagués estat menor si l'Administració tributària hagués actuat amb diligència i celeritat.

Tramitació

Data Administració Tràmit

09/08/2010 Agència Tributària de Catalunya Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/11/2010 Agència Tributària de Catalunya Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/06/2011 Agència Tributària de Catalunya Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 14/1984, de 20 de març, del Síndic de Greuges- DOGC.421 (30/03/1984)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)
Ley 2/1994, de 30 de marzo, sobre subrogación y modificación de préstamos hipotecarios - BOE.80 (04/04/1994)