Resolució
Q-03570/2014 Manca de resposta de l'Institut Català de la Salut a diverses sol·licituds de part de la història clínica d'un pacient que va morir l'any 2013 a l'Hospital de Bellvitge

Matèries
Polítiques socials
Salut
Dret a l'historial mèdic i testament vital
Data d'inici 13/05/2014
Data de l'últim moviment 04/11/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

La promotora de la queixa, esposa del pacient difunt, manifesta que se li ha facilitat la documentació que està informatitzada des de l'any 2004 fins a l'actualitat, però que necessita la documentació clínica referent a les visites que el seu marit va fer l'any 2004 amb l'especialista en aparell digestiu del CAP. Tot i això, li han dit que han buscat aquesta documentació però no l'han trobat.

El Síndic recorda que la Llei 21/2000, de 29 de desembre, sobre els drets d'informació concernent la salut i l'autonomia del pacient, i la documentació clínica, estableix que el centre ha d'emmagatzemar les històries clíniques en instal·lacions que garanteixin la seguretat, la conservació correcta i la recuperació de la informació; que la responsabilitat de custodiar la història clínica recau en la direcció dels centres sanitaris, i que s'ha de conservar durant el temps que sigui obligatori conservar-la, independentment del suport en què es trobi.

D'altra banda, la Llei 41/2002, de 14 de novembre, bàsica reguladora de l'autonomia del pacient i dels drets i obligacions en matèria d'informació i documentació clínica, determina que són d'aplicació a la documentació clínica les mesures tècniques de seguretat establertes per la legislació reguladora de la conservació dels fitxers que contenen dades de caràcter personal i, en general, per la Llei orgànica 15/1999, de protecció de dades de caràcter personal; que el pacient té dret que els centres sanitaris estableixin un mecanisme de custòdia actiu i diligent de les històries clíniques que permeti la recuperació de la informació, i que les infraccions del que disposa aquesta llei queden sotmeses al règim sancionador previst en la Llei 14/1986, general de sanitat.

En vista d'aquesta informació, el Síndic suggereix al Departament de Salut que doni les ordres que consideri necessàries perquè s'iniciïn les actuacions oportunes per investigar els fets que han quedat evidenciats arran de la queixa de la promotora -la manca de custòdia de la documentació clínica del seu marit- i que, si escau, s'exigeixi responsabilitat administrativa al centre sanitari per no haver custodiat diligentment la documentació clínica, d'acord amb allò que preveu la normativa esmentada.

Tramitació

Data Administració Tràmit

27/05/2014 Institut Català de la Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
14/07/2014 Institut Català de la Salut Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/10/2014 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/03/2015 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació
04/11/2015 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació