Resolució
Q-03575/2010 Manca d'actuació suficient de l'Ajuntament de Valls davant la reclamació per la pols de ciment que genera una empresa de formigó.

Matèries
Polítiques territorials
Medi ambient
Contaminació
Data d'inici 28/07/2010
Data de l'últim moviment 29/02/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Valls Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic

Plantejament

La persona interessada manifesta la seva preocupació per la pols de ciment que genera diàriament una empresa de formigó, situada just al davant d'on treballa.

Aquesta situació, segons exposa, l'ha detectada arran del fet que el seu cotxe apareix cada dia cobert amb una pols blanca, que comporta que l'hagi de dur a rentar gairebé diàriament, a banda que pugui arribar a fer malbé el motor del vehicle. La persona interessada també està amoïnada pel fet que respirar aquesta pols pugui ser perjudicial per a la salut.

Arran de la instància que va presentar el 22 de juliol de 2010 a l'Ajuntament de Valls, la promotora ha rebut un comunicat de resposta pel qual se l'informa que l'empresa aplicarà un pla de reducció d'emissions per evitar les molèsties a l'entorn de les seves instal·lacions. Tanmateix, mostra la seva disconformitat per la incertesa relativa al termini i a les característiques del pla, juntament amb el fet que les gestions prèvies que ella mateixa va dur a terme amb la responsable de medi ambient de l'empresa també anaven en la línia de dur a terme mesures per evitar l'aixecament de la pols, les quals a la pràctica no semblen haver estat executades.

Contingut

L'Ajuntament de Valls ha tramès un informe mediambiental del projecte de canvi no substancial per a la inclusió del pla gradual de reducció d'emissions de l'activitat en qüestió, amb data de 10 de març de 2011.

Aquest informe proposa incloure el canvi proposat a la llicència ambiental de l'activitat de manera que s'estableixi un calendari orientatiu de mesures correctores per implantar i un control específic que caldrà dur a terme en el termini de tres mesos. 

Tot i això, el consistori no ha fet arribar còpia de la resolució municipal que aprova la proposta esmentada a l'informe mediambiental del projecte de canvi no substancial. Tanmateix, s'entén que aquesta proposta s'ajusta a les prescripcions que detalla l'informe del Servei de Vigilància i Control de l'Aire, de data 15 de febrer de 2011.

Per tot això, el Síndic suggereix al consistori que adopti les mesures adients per tal de verificar que l'empresa de formigó ha implantat segons el calendari orientatiu marcat les mesures correctores previstes en el pla gradual de reducció d'emissions, és a dir, que verifiqui que ha estat executada l'ampliació de la xarxa de reg, el tancament de tremuges i la instal·lació del filtre de mànega, actuacions totes tres que haurien de fer-se efectives abans del tercer trimestre de 2011.

En aquest sentit, i en cas que es comprovi que no s'han dut a terme les mesures detallades al calendari orientatiu, el Síndic suggereix que es valori l'oportunitat de requerir a l'empresa que implementi les mesures per tal d'assegurar que abans de final de 2012 s'hauran fet totes efectives.

Tramitació

Data Administració Tràmit

13/12/2010 Ajuntament de Valls Sol·licitud d'informació a l'Administració
13/12/2010 Direcció General de Qualitat Ambiental Sol·licitud d'informació a l'Administració
27/01/2011 Ajuntament de Valls Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
31/01/2011 Serveis Territorials de Territori i Sostenibilitat a Tarragona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/06/2011 Direcció General de Qualitat Ambiental Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/06/2011 Ajuntament de Valls Sol·licitud d'informació a l'Administració
20/07/2011 Ajuntament de Valls Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/07/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/10/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució
10/10/2011 Ajuntament de Valls Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/12/2011 Ajuntament de Valls Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
05/01/2012 Ajuntament de Valls Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/02/2012 Ajuntament de Valls Resolució
29/02/2012 Ajuntament de Valls Seguiment finalitzat