La promotora de la queixa exposa que l'agost de 2012 va sol·licitar la beca per a alumnat de batxillerat, formació professional, ensenyaments artístics professionals, esportius, d'idiomes, programes de qualificació professional inicial, ensenyaments artístics superiors i altres superiors per al curs 2012-2013.
Tot i això, el Departament d'Ensenyament li va enviar un correu electrònic en què li comunicava que se li denegava la sol·licitud pel fet que un familiar estava en situació irregular davant de l'Administració tributària, i que se li atorgaven 15 dies per formular al·legacions. Tot i això, la promotora no va llegir aquest correu dins d'aquest termini, ja que desconeixia que la proposta de denegació li arribaria per correu electrònic.
D'acord amb la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i la normativa reguladora de les beques de caràcter general per a ensenyaments postobligatoris i superiors, el Síndic entén que no hi ha hagut irregularitat formal en la tramitació i resolució de la sol·licitud de la beca a nom de la promotora. No obstant això, la persona interessada al·lega que no va poder presentar al·legacions i recurs contra la denegació de la beca per manca de notificació personal.
Cal tenir present que es tracta de la resolució d'una beca que està prevista per fer accessible el dret a l'educació a totes les persones independentment de la seva situació econòmica, d'acord amb el contingut dels article 27 de la Constitució espanyola i l'article 21 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, que exigeix que els poders públics orientin la seva actuació a procurar que tots els ciutadans que no disposen de capacitat suficient puguin accedir als estudis de nivell superior amb condicions d'igualtat i sense discriminacions per raons econòmiques, socials o d'altra índole.
Per aquest motiu, l'Administració ha de procurar que tant el sentit com la motivació de les resolucions de les beques per accedir i continuar els estudis, en la mesura que sigui possible, es comuniquin personalment a les persones interessades, no necessàriament mitjançant la notificació personal dels actes, que probablement generaria una càrrega excessiva a l'Administració convocant, cosa que precisament l'article 59.6 b) de la Llei 30/1992 pretén evitar, però sí que cal procurant aprofitar les noves tecnologies per a aquesta finalitat, tal com sembla que s'ha fet en aquest cas, en què s'ha practicat la comunicació paral·lela a la publicació de la proposta de resolució i resolució mitjançant correu electrònic a les persones interessades.
Per tant, el Síndic suggereix al Departament d'Ensenyament que adopti com a bona pràctica administrativa la comunicació via correu electrònic a les persones interessades de la proposta de resolució i resolució de les beques de caràcter general per a ensenyaments postobligatoris i superiors, i que s'hi indiquin els terminis d'al·legacions i recurs i el contingut de la motivació de la proposta o resolució de la sol·licitud, tal com sembla que es va fer en aquest cas amb la proposta de resolució.