De conformitat amb l'article 17 del Protocol facultatiu de la Convenció contra la tortura i altres tractes o penes cruels, inhumans o degradants i amb les competències de Catalunya en la prevenció de la tortura, i tenint en compte les competències i les funcions que l'Estatut d'autonomia encomana al Síndic de Greuges en l'exercici de la protecció i de defensa dels drets de les persones, la Llei 24/2009, de 23 de desembre, del Síndic de Greuges, en l'article primer, atribueix a aquesta institució la condició d'Autoritat Catalana per a la Prevenció de la Tortura i d'altres Tractes o Penes Cruels, Inhumans o Degradants (en endavant ACPT).
Un cop va entrar en vigor la Llei, a començament de 2011, l'ACPT va començar a fer visites a llocs on es troben persones privades de llibertat. Les visites les duu a terme l'Equip de Treball de l'ACPT, sense avís previ als responsables del centres, tal com estableix la pràctica internacional en aquest tipus d'inspeccions. Un cop acabada la visita, d'una banda es redacta un informe en què es recullen els resultats de les inspeccions i, d'una altra, s'envien a les autoritats competents les recomanacions oportunes a fi de millorar el tractament i les condicions de detenció de les persones privades de llibertat.
Pel que fa les comissaries de les policies locals, el 3 d'abril de 2014 l'Equip de Treball de l'ACPT es va desplaçar a la Roca del Vallès amb la finalitat de visitar l'Àrea de Custòdia de Detinguts de la Policia Local del municipi.
Un cop finalitzada la visita a la comissaria de la Policia Local de la Roca del Vallès, el Síndic ha fet les recomanacions següents:
En primer lloc, pel que fa a les persones detingudes, atès que la Policia Local no té àrea de custòdia i està protocolitzat traslladar els detinguts directament a la comissaria dels Mossos d'Esquadra només en alguns casos, el més recomanable seria revisar el protocol d'actuació i coordinació existent actualment entre ambdós cossos policials per traslladar els detinguts directament als Mossos d'Esquadra en tots els supòsits per iniciar les diligències d'identificació i investigació que correspongui.
I en segon lloc, mentre no es revisa el nou conveni i es concreten els principals aspectes operatius entre ambdós cossos policials, cal que s'acrediti el compliment dels articles 520.4 i 767 de la Llei d'enjudiciament criminal, que ordenen la comunicació immediata de la detenció al Col·legi d'Advocats, de manera que es garanteixi l'assistència lletrada del detingut des el primer moment en què es produeix la detenció i durant tot el temps en què transcorre la situació de privació de llibertat.