Resolució
AO-03601/2014 Actuació d'ofici iniciada arran de la visita a la comissaria de la Policia Local de Palau-Solità i Plegamans

Matèries
Seguretat ciutadana i justícia
Administració de justícia
Mecanisme Català de Prevenció de la Tortura
Data d'inici 14/05/2014
Data de l'últim moviment 01/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Palau-Solità i Plegamans Pendent d'acceptació per l'administració

Plantejament

De conformitat amb l'article 17 del Protocol facultatiu de la Convenció contra la tortura i altres tractes o penes cruels, inhumans o degradants i amb les competències de Catalunya en la prevenció de la tortura, i tenint en compte les competències i les funcions que l'Estatut d'autonomia encomana al Síndic de Greuges en l'exercici de la protecció i de defensa dels drets de les persones, la Llei 24/2009, de 23 de desembre, del Síndic de Greuges, en l'article primer, atribueix a aquesta institució la condició d'Autoritat Catalana per a la Prevenció de la Tortura i d'altres Tractes o Penes Cruels, Inhumans o Degradants (en endavant ACPT).

Un cop va entrar en vigor la Llei, a començament de 2011, l'ACPT va començar a fer visites a llocs on es troben persones privades de llibertat. Les visites les duu a terme l'Equip de Treball de l'ACPT, sense avís previ als responsables del centres, tal com estableix la pràctica internacional en aquest tipus d'inspeccions. Un cop acabada la visita, d'una banda es redacta un informe en què es recullen els resultats de les inspeccions i, d'una altra, s'envien a les autoritats competents les recomanacions oportunes a fi de millorar el tractament i les condicions de detenció de les persones privades de llibertat. 

Pel que fa les comissaries de les policies locals, el 3 d'abril de 2014 l'Equip de Treball de l'ACPT es va desplaçar a Palau-Solità i Plegamans amb la finalitat de visitar l'Àrea de Custòdia de Detinguts de la Policia Local del municipi.

Contingut

Un cop finalitzada la visita a la comissaria de la Policia Local de Palau-Solità i Plegamans, el Síndic ha recomanat que s'elabori un conveni de col·laboració i coordinació amb la Policia de la Generalitat-Mossos d'Esquadra a fi de concretar que les persones detingudes es traslladin a aquest cos policial per iniciar les diligències d'identificació i investigació que escaiguin, en tots els casos. Mentre això no es faci, caldria adoptar les mesures següents:

- Tenir un llibre específic de registre i custòdia de detinguts diferenciat per a adults i menors. 

- Col·locar l'armer en un espai protegit i de seguretat just a la zona d'entrada del pàrquing en lloc d'on està ubicat actualment, a la planta primera de l'edifici.

- Donar compliment al compromís de substituir la finestra i la llum que hi ha dins la cel·la per motius de seguretat del detingut. 

- Donar compliment als articles 520.4 i 767 de la Llei d'enjudiciament criminal, que ordenen la comunicació immediata de la detenció al Col·legi d'Advocats.

Tramitació

Data Administració Tràmit

23/05/2014 Ajuntament de Palau-Solità i Plegamans Resolució pendent d'acceptació
01/12/2015 Ajuntament de Palau-Solità i Plegamans Resposta a la resolució pendent d'acceptació