Resolució
AO-03607/2010 Actuació d'ofici relativa a la manca de facturació del subministrament elèctric durant períodes prolongats, que després es facturen en un únic rebut de forma acumulada.

Matèries
Consum
Elèctric
Data d'inici 29/07/2010
Data de l'últim moviment 29/06/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

ENDESA Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El Síndic ha rebut diverses queixes de ciutadans per manca de facturació del subministrament elèctric durant períodes perllongats, que després es facturen en un únic rebut de forma acumulada. D'altra banda, els mitjans de comunicació s'han fet ressò d'aquest supòsit amb un abast més general, que afecta, segons aquests mitjans, diverses poblacions. 

Per aquest motiu, i sense que això prejutgi cap irregularitat, el Síndic ha iniciat una actuació d'ofici per estudiar aquesta qüestió.

Contingut

D'acord amb la informació facilitada per Endesa amb relació a aquest assumpte, com a conseqüència de les diverses modificacions normatives en matèria de tarifació del subministrament elèctric, s'ha produït un endarreriment en la facturació en alguns grups de contractes. Es dedueix també d'aquesta informació que aquesta situació ha afectat una part significativa d'usuaris, i que a hores d'ara ja s'hauria d'haver normalitzat plenament, sens perjudici dels casos que es puguin plantejar individualment i que caldria considerar de forma singular. 

Un cop valorada aquesta informació, el Síndic indica que entén els motius i les circumstàncies que han generat aquesta situació, però cal tenir en compte també que això ha suposat a la pràctica un incompliment de l'obligació de facturar mensualment, amb incidència en l'organització dels pagaments domèstics i l'autocontrol sobre el consum que l'usuari pot portar a terme amb la facturació periòdica. Per aquest motiu, aquesta institució considera que cal adoptar les mesures necessàries per evitar la reiteració d'aquestes situacions en un futur i evitar-ne la prolongació durant períodes llargs de temps. 

D'altra banda, la informació rebuda destaca també que es va enviar una comunicació a tots els afectats, en què s'informava del problema generat i es posava a la seva disposició un telèfon gratuït d'atenció, a més de la possibilitat de fraccionar i ajornar el pagament del consum acumulat. 

Certament, és especialment necessari oferir una informació prèvia a la facturació acumulada en aquest supòsit en què la facturació s'ha endarrerit significativament durant un període prolongat, i per causes no imputables a l'usuari.

Per tant, calia garantir que aquesta informació arribés a tots els usuaris, especialment en el cas dels usuaris que fan el pagament mitjançant domiciliació bancària, per evitar que, de forma inesperada, rebessin un càrrec en compte per una quantia que podia ser elevada i amb incidència en l'equilibri de les despeses domèstiques. 

Des d'aquesta perspectiva, el Síndic entén que calia garantir que la informació sobre la quantitat facturada arribés amb antelació suficient al càrrec bancari per permetre als usuaris del servei sol·licitar el fraccionament o l'ajornament del rebut, en cas que ho estimessin convenient. 

En aquest sentit, caldria valorar acuradament les reclamacions de les persones que considerin que aquesta situació els ha ocasionat un perjudici concret i avaluable, més enllà de les molèsties que genèricament comporta per a tots els afectats l'acumulació de consum facturat.

Tramitació

Data Administració Tràmit

09/08/2010 ENDESA Sol·licitud d'informació a l'Administració
01/10/2010 ENDESA Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/03/2011 ENDESA Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/03/2011 ENDESA Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
18/06/2012 ENDESA Resolució
29/06/2012 ENDESA Seguiment finalitzat