Resolució
Q-03625/2011 Disconformitat amb la no-convocatòria d'una audiència pública en relació amb el projecte de remodelació del parc de les Basses d'Alpicat, a Lleida

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Participació ciutadana, política i règim electoral
Data d'inici 02/06/2011
Data de l'últim moviment 13/09/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Lleida Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa, en nom i representació de la Candidatura d'Unitat Popular (en endavant CUP) de Lleida, manifesta la seva disconformitat per la no-convocatòria d'una audiència pública en relació amb el projecte de remodelació del parc de les Basses d'Alpicat.

Exposa que l'11 de març de 2011 va presentar una sol·licitud de convocatòria d'audiència pública dins del termini màxim de 60 dies des de la data de sol·licitud, d'acord amb el que estableix el capítol 4 del Reglament de participació ciutadana de Lleida. La sol·licitud es va presentar acompanyada de 230 signatures de veïns.

La persona interessada manifesta la seva disconformitat amb el fet que l'alcalde no hagi convocat l'audiència pública demanada, i assenyala que amb aquesta actitud està incomplint l'article 23 del reglament esmentat.

Contingut

En l'informe tramès per l'Ajuntament de Lleida s'explica que l'any 2006 es va iniciar un procés participatiu amb l'objecte d'elaborar un pla de remodelació del parc de les Basses d'Alpicat. Tenint en compte l'ampli procés de participació i atesa la coincidència de la data de la petició elevada per la CUP i 230 ciutadans (10 de març de 2011) amb el procés d'eleccions municipals de l'any 2011, es va considerar que la convocatòria d'una audiència pública promoguda per un dels grups polítics que participaven en la contesa electoral podia interferir amb el desenvolupament de la campanya electoral. Basant-se en aquest argument, doncs, l'Ajuntament va decidir no atendre la petició de celebrar una audiència pública formulada per la CUP.

L'informe no indica, però, si es va traslladar aquesta informació a la persona que va formular la petició d'audiència en nom i representació de la CUP i dels 230 ciutadans.

Ara bé, pel que fa al fons de l'assumpte, el Síndic recorda a l'Ajuntament que, segons es desprèn de la instància presentada per la CUP, la motivació de les persones interessades per demanar la convocatòria d'una audiència pública sobre el projecte presentat per l'equip de govern per a la remodelació del parc de les Basses d'Alpicat era que el projecte definitiu no es correspon amb el resultat del procés participatiu que es va dur a terme. També manifesten que consideren necessari esclarir els interrogants sobre les declaracions de representats del Govern de la Generalitat en el sentit de no autoritzar la construcció de la gran superfície comercial projectada per al parc de les Basses d'Alpicat perquè no és conforme a la llei.

L'informe de l'Ajuntament, però, no diu res en relació amb aquests assumptes. Tampoc no fa cap menció de la preocupació manifestada pels promotors de la queixa, segons la qual, amb la no-convocatòria de l'audiència pública demanada s'està incomplint l'article 23 de Reglament de participació ciutadana de Lleida.

A parer del Síndic, la voluntat del Ple municipal que es fa constar al Reglament de participació ciutadana és clara en el sentit que la convocatòria dels sol·licitants acreditats en audiència pública, quan compleixen el requisits de presentar més de 200 firmes per a la sol·licitud, és preceptiva per l'alcalde o alcaldessa. Aquesta convocatòria, que com s'ha dit, no és potestativa, ?s'ha de fer efectiva en un termini màxim de seixanta dies hàbils comptats des de la data de registre de la sol·licitud (...)? (article 23).

En vista d'això, el Síndic considera que la no-convocatòria de l'audiència pública demanada el 10 de març de 2011 pel representant de la CUP i amb el suport de 230 firmes de ciutadans lleidatans no s'ajusta a la normativa vigent aprovada pel Ple municipal.

Pel que fa als motius que l'Ajuntament invoca com a justificants per no convocar l'audiència demanada, el Síndic considera que, si bé pot resultar raonable la reflexió sobre la imminència dels comicis municipals en el moment de la sol·licitud i la inconveniència (des del punt de vista d'oportunitat política) de dur a terme un procés d'informació pública proposat per una de les forces polítiques candidates, aquesta circumstància podria arribar a constituir un argument vàlid per endarrerir o ajornar la convocatòria de l'audiència pública demanada, sempre sobre la base d'un acord previ del Ple en aquest sentit, però no per determinar no convocar-la.

Finalment, el Síndic entén que encara està pendent de resoldre's la diferència sorgida entre l'Ajuntament i la Generalitat de Catalunya en relació amb la possibilitat de dur a terme la construcció de la gran superfície comercial projectada al parc de les Basses d'Alpicat. Aquest fet, a parer del Síndic, confirma l'actualitat de la preocupació manifestada pels més de 200 ciutadans que avalen la sol·licitud de convocatòria de l'audiència pública.

Per tant, el Síndic recorda a l'Ajuntament de Lleida la necessitat de complir el que estableix el capítol 4 del Reglament de participació ciutadana de Lleida, en el sentit de convocar l'audiència pública en relació amb el projecte de remodelació del parc de les Basses d'Alpicat que va sol·licitar la CUP amb el suport de la firma de 230 veïns, el 10 de març de 2011.

Tramitació

Data Administració Tràmit

08/07/2011 Ajuntament de Lleida Sol·licitud d'informació a l'Administració
15/09/2011 Ajuntament de Lleida Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/10/2011 Ajuntament de Lleida Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/02/2012 Ajuntament de Lleida Resolució
19/04/2012 Ajuntament de Lleida Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
30/07/2012 Ajuntament de Lleida Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
13/09/2012 Ajuntament de Lleida Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei orgànica 4/1979, de 18 de desembre, d'Estatut d'Autonomia de Catalunya- DOGC.38 (31/12/1979)
Llei orgànica 6/2006, de 19 de juliol, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya- BOE.172 (20/07/2006)
Constitució Espanyola- BOE.311 (29/12/1978)
Reglament de participació ciutadana de Lleida- BOPLl.71 (25/05/2006)