Resolució
Q-03666/2011 Disconformitat amb l'Ajuntament de Lloret de Mar per una denegació d'accés a informació.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu
Data d'inici 03/06/2011
Data de l'últim moviment 23/05/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Lloret de Mar Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta el seu malestar davant la denegació d'accés a la informació que va sol·licitar per escrit a l'Ajuntament de Lloret de Mar el 12 de novembre de 2010. En aquest escrit, la persona interessada demanava còpia dels informes tecnicoeconòmics justificatius del valor de les taxes i/o preus públics fixats amb relació a diversos serveis públics municipals, i també les tarifes de l'aigua i dels transports públics urbans amb els estudis tecnicoeconòmics que justifiquin la correcció dels preus.

L'Ajuntament va fonamentar la denegació de la petició d'accés en l'article 155 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, pel fet que la persona interessada no va acreditar la condició de persona interessada en el procediment, ni va demostrar interès directe en l'assumpte, i pel fet que la sol·licitud efectuada era genèrica i desmesurada, per la qual cosa podia afectar l'eficàcia del funcionament dels serveis públics.

Contingut

Un cop estudiada la documentació de què es disposa, el Síndic formula les consideracions següents:

1. L'article 105 b) de la Constitució espanyola reflecteix una concepció de la informació que es troba en mans del poder públic d'acord amb els principis inherents a l'Estat democràtic -en tant que l'accés als arxius i registres públics implica una participació del ciutadà i li facilita l'exercici de la crítica del poder- i de l'Estat de dret, en tant que aquest accés constitueix un procediment indirecte de fiscalitzar la submissió de l'Administració a la Llei.

2. L'article 37.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, reconeix el dret d'accés als arxius i registres i als documents que contenen, sempre que es tracti d'expedients corresponents a procediments closos en la data de la sol·licitud. El mateix succeeix amb la regulació que conté l'article 27.1 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya. 

3. En l'àmbit local cal remetre's als següents articles de caràcter bàsic:

- l'article 69.1 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, quan disposa que les corporacions locals han de facilitar informació sobre llur activitat i la participació de tots els ciutadans a la vida local;

- l'article 70.3 de la Llei 7/1985, quan assenyala que tots els ciutadans tenen dret a obtenir còpies i certificacions acreditatives dels acords de les corporacions locals i dels seus antecedents, i també a consultar els arxius i registres en els termes que disposa la llei que desenvolupa l'article 105 b) de la Constitució.

4. Tots els articles esmentats més amunt recullen el dret d'informació, el qual no és un dret absolut i il·limitat; ans al contrari, hi ha uns límits materials en relació amb els quals no és possible exercir el dret d'accés. 

Així, hi ha altres límits que configuren el dret d'accés: d'una banda, la petició que formuli el ciutadà ha de ser individualitzada dels documents que es vulguin consultar, i de l'altra, el dret d'accés ha d'exercir-se de tal manera que no es vegi afectada l'eficàcia del funcionament dels serveis públics. 

En relació amb aquestes limitacions, la petició de la persona interessada és concreta i individualitzada i no abasta els límits materials respecte dels quals no és possible exercir el dret d'accés. Així, tot i que la petició d'accés s'estén a diferents exercicis anuals, es pot dir que és difícil sostenir un trastorn sobre l'eficàcia o la complexitat en la localització dels documents des del moment en què aquests han de figurar necessàriament en els expedients que contenen la tramitació dels procediments que han donat lloc a l'aprovació de les taxes i tarifes.

En vista d'aquestes consideracions, el Síndic conclou que l'aplicació de l'article 155 del Text refós de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, que ha servit de fonament per a la denegació del dret d'accés, no ha estat interpretat per l'Ajuntament a la llum de les disposicions normatives bàsiques esmentades més amunt. Per aquest motiu, el Síndic suggereix que es revisi i s'atengui la petició de la promotora de conformitat amb les disposicions citades, i que deixi sense efecte la resolució de denegació de 3 de febrer de 2011, denegació que, a més, no va incloure el peu de recurs.

Tramitació

Data Administració Tràmit

18/10/2011 Ajuntament de Lloret de Mar Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/12/2011 Ajuntament de Lloret de Mar Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/03/2012 Ajuntament de Lloret de Mar Reiteració posterior a la primera
07/05/2012 Ajuntament de Lloret de Mar Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/06/2012 Ajuntament de Lloret de Mar Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/09/2012 Ajuntament de Lloret de Mar Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
10/04/2013 Ajuntament de Lloret de Mar Segona reiteració / No col·laboració
17/05/2013 Ajuntament de Lloret de Mar Resposta a la resolució pendent d'acceptació
22/05/2013 Ajuntament de Lloret de Mar Vulneració
23/05/2013 Ajuntament de Lloret de Mar Seguiment finalitzat