El promotor de la queixa, en nom i representació d'una empresa mercantil, exposa que va sol·licitar la portabilitat d'una línia de telèfon d'una empresa de telefonia a una altra, però que l'empresa amb qui tenia contractada la línia es negava a atorgar-la al·legant que l'empresa mercantil titular de la línia telefònica tenia un deute pendent i que el seu nom apareixia en un llistat de solvència econòmica.
Exposa que el deute amb l'empresa de telefonia va ser arxivat per mitjà de diligència d'ordenació d'un jutjat, i que ha presentat aquesta documentació a l'empresa, la qual, malgrat tot, es nega a retirar el nom de la seva empresa del llistat de solvència econòmica.
De la informació tramesa per l'empresa de telefonia es desprèn que l'empresa mercantil del promotor té un deute pendent amb l'empresa de telefonia de 514,73 euros, circumstància que ha facultat la inclusió del client en arxiu de solvència financera.
En vista d'això, el Síndic fa les consideracions següents a l'empresa de telefonia:
La Resolució de 5 de juny de 2003 de la Comissió del Mercat de les Telecomunicacions sobre la modificació de les especificacions tècniques aplicables a la conservació de numeració en cas de canvi d'operador en les xarxes telefòniques públiques mòbils, davant la petició dels operadors de telefonia mòbil d'ampliar les causes de denegació per incloure altres situacions de morositat i frau, aquesta comissió va manifestar el següent: ?en qualsevol cas, si finalment l'operador donant considera que existeix un deute per part de l'abonat, aquest operador disposa de tots els mecanismes que la legislació li permet per al cobrament del deute al marge del procés de conservació del número?.
Cal fer constar que la conservació del número és un dret bàsic de l'abonat present a la Llei 32/2003, de 3 de novembre, general de telecomunicacions, i que, per tant, no pot ser utilitzat pels operadors en benefici propi. D'altra banda, existeixen recursos legals que permeten als operadors perseguir els impagaments i el frau, a més d'afegir que, amb les condicions del Reglament del Servei Universal, els operadors mòbils poden suspendre el servei a l'usuari segons els seus propis criteris, típicament en cas de detecció d'impagament o frau.
L'eliminació d'aquesta causa de denegació de portabilitat beneficia l'usuari, perquè persegueix simplement l'objectiu de garantir el dret de conservar el número de telèfon, però no implica forçosament un perjudici als operadors, atès que, com s'ha exposat anteriorment, aquests poden aplicar altres mètodes per a perseguir l'impagament i protegir-se dels usuaris fraudulents.
En conseqüència, el Síndic suggereix a l'empresa de telefonia en qüestió que no denegui la portabilitat de les línies contractades per l'empresa mercantil del promotor de la queixa, i que faciliti la portabilitat a l'altra operadora de telefonia, sens perjudici d'instar els procediments que es cregui oportuns, ja siguin judicials o extrajudicials, perquè el deute contret sigui satisfet.