Resolució
Q-03715/2010 Disconformitat amb relació a la tramitació, la gestió i el pagament d'una sol·licitud de renda bàsica d'emancipació.

Matèries
Polítiques territorials
Urbanisme i habitatge
Subvencions i ajuts a l'habitatge
Data d'inici 05/08/2010
Data de l'últim moviment 18/01/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació no irregular de l'administració

Plantejament

La promotora s'ha adreçat al Síndic per exposar la seva disconformitat amb relació a la tramitació, la gestió i el pagament de la renda bàsica d'emancipació (en endavant RBE) que va sol·licitar, ja que recentment Adigsa li ha notificat la necessitat de retornar les quantitats que ha cobrat de forma indeguda.  

En data 5 d'agost de 2010, la persona interessada va presentar un escrit d'al·legacions davant d'Adigsa, en què, entre altres, es queixava de la gestió que ha dut a terme amb relació a la seva RBE. També sol·licitava informació sobre com retornar les quantitats cobrades indegudament i sobre com procedir davant l'Agència Tributària, atès que en la darrera declaració de l'impost de la renda de les persones físiques (en endavant IRPF) presentada va declarar els ingressos dels quals ara li reclamen la devolució.

Contingut

El Departament de Medi Ambient i Habitatge ha comunicat al Síndic que les al·legacions de la reclamant es troben en fase d'estudi i que està pendent que el Ministeri d'Habitatge trameti les instruccions necessàries perquè la persona interessada pugui fer efectiva la devolució de les quantitats rebudes.

Un cop examinada aquesta resposta i la documentació que la persona interessada va adjuntar a l'escrit de queixa, el Síndic formula les consideracions següents:

En primer lloc, la persona interessada posa de manifest que puntualment ha anat informant Adigsa de tots els canvis que s'anaven produint i que podien afectar la percepció de l'ajut (com ara canvis de la situació laboral, de domicili, de la titularitat del contracte de lloguer, etc.). En canvi, s'observa que l'Administració no ha fet les gestions necessàries per introduir aquestes modificacions en un temps raonable, la qual cosa s'ha traduït en incidències i errades.

En segon lloc, la promotora reconeix la seva errada de no comunicar l'any 2008 haver rebut una indemnització de 19.000 euros bruts. Aquest fet és el fonament de la suspensió cautelar dels pagaments i de la revisió dels imports cobrats indegudament. No obstant això, la persona interessada exposa que va presentar la declaració de l'IRPF corresponent a aquell any 2008. Per tant, el 31 de desembre de 2009 l'Administració tenia coneixement, abans d'ingressar-li el pagament de l'ajut, que havia superat el topall de 22.000 euros establerts per tenir dret a l'ajuda. 

Així, es posa en evidència una manca de coordinació entre les administracions que intervenen en la gestió i el pagament dels ajuts de l'RBE, ja que una correcta gestió de l'expedient i una bona comunicació entre administracions hagués evitat tot el procediment de revisió que fa uns mesos s'ha iniciat. 

D'acord amb aquestes consideracions, el Síndic suggereix al Departament de Territori i Sostenibilitat, en primer lloc, que agiliti els tràmits per notificar a la persona interessada la liquidació definitiva de la quantitat que ha d'ingressar; i, en segon lloc, que es calculin els interessos de la manera més favorable per a la reclamant, atesa la seva voluntat, manifestada per escrit l'agost de 2010, de retornar la quantitat cobrada indegudament.

El Departament ha informat el Síndic que està en desacord amb el fet que per calcular l'RBE es tinguin en compte els ingressos del mateix any que es reben els ajuts, ja que això en dificulta la gestió, i que ha proposat que es tinguin en compte els ingressos de l'any anterior. Això permetria fer la revisió cada any, després de justificar les rendes i els ingressos, i no pagar les prestacions en cas d'incompliment ni iniciar nous procediments de retorn dels ajuts. 

A més, el Departament també s'ha manifestat en desacord que en aquests procediments, a banda de retornar els ajuts, els afectats també hagin de retornar els interessos de demora.

Tramitació

Data Administració Tràmit

04/10/2010 Administració, Promoció i Gestió, SA (ADIGSA) Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/11/2010 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/01/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/04/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
09/06/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Reiteració posterior a la primera
14/06/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/02/2012 Departament de Territori i Sostenibilitat Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
08/01/2013 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
16/01/2013 Departament de Territori i Sostenibilitat No vulneració
18/01/2013 Agència de l'Habitatge de Catalunya No vulneració

Normativa i jurisprudència

Normativa

Reial decret 1472/2007, de 2 de novembre, pel qual es regula la renda bàsica d'emancipació dels joves- BOE.267 (07/11/2007)
Real Decreto 366/2009, de 20 de marzo, por el que se modifica el Real Decreto 1472/2007, de 2 de noviembre, por el que se regula la renta básica de emancipación de los jóvenes- BOE.86 (08/04/2009)
Real Decreto 1260/2010, de 8 de octubre, por el que se modifica el Real Decreto 1472/2007, de 2 de noviembre, por el que se regula la renta básica de emancipación de los jóvenes- BOE.262 (29/10/2010)