El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el fet que l'empresa Vodafone li reclami un import de 185 euros per incompliment del període de permanència i l'hagi advertit que, si no fa aquest pagament, l'empresa inclourà les seves dades als fitxers de consulta de solvència econòmica.
De la informació de què es disposa es desprèn que el promotor va rebre una trucada d'un comercial de Vodafone per oferir-li els serveis de telefonia fixa i Internet ADSL. Atès que des de la seva operadora actual se'l va informar que no havia complert el període de permanència i que, per tant, si volia la portabilitat hauria d'assumir un import per aquest concepte, el promotor va decidir quedar-se amb la seva proveïdora de servei. El comercial de Vodafone va informar-lo que li havien enviat un ?router?, però que podia retornar-lo a la companyia, com així va fer, Tot i això, dues setmanes després el promotor va rebre una factura emesa per Vodafone en què se li sol·licitava l'import de 185 euros per trencament del període de permanència.
El Síndic va demanar a Vodafone que anul·lés l'import sol·licitat, i va fer un incís especial en dos fets objectius: a) Vodafone no havia fet la portabilitat del número del promotor ni li havia prestat servei, i b) el promotor va mostrar bona fe, atès que va entregar el ?router? abans de conèixer la decisió de Vodafone de reclamar-li els 185 euros. Tot i això, el Servei de Mediació de Vodafone no va poder atendre la petició del Síndic, perquè la decisió defugia de l'àmbit de les seves potestats.
El Síndic posa de manifest que, d'acord amb el Reial decret 2296/2004, de 10 de desembre, per mitjà del qual s'aprova el Reglament de mercats de comunicacions electròniques, accés a xarxes i a numeració, el nou operador no podrà començar a executar la portabilitat o preselecció fins que hagi enviat a l'abonat la confirmació documental de la contractació realitzada amb la informació sobre les condicions de prestació del servei i sobre el dret de l'abonat a desistir de la seva sol·licitud.
La normativa reguladora del sistema de contractació verbal amb verificació per part d'un tercer exigeix la gravació de la verificació i, només quan l'operador receptor rebi la notificació de verificació positiva, podrà procedir a executar la sol·licitud de preselecció o portabilitat.
En vista d'aquesta informació i atès que Vodafone no ha fet cap portabilitat del servei del promotor ni li ha donat servei pròpiament dit, el Síndic suggereix a la companyia que anul·li la factura que se li reclama per import de 185 euros, atès que l'operadora no podia haver iniciat la tramitació de la portabilitat sense haver obtingut la verificació de portabilitat per part d'un tercer independent.