Resolució
Q-03722/2012 Disconformitat amb la suspensió d'una prestació de la renda mínima d'inserció

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Inclusió social
Data d'inici 19/05/2012
Data de l'últim moviment 15/07/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el fet que el mes d'octubre de 2011 va deixar de percebre la prestació econòmica de la renda mínima d'inserció.

Segons la informació de què es disposa, el 20 de setembre de 2011 es va emetre una resolució per la qual s'acordava suspendre la prestació econòmica que el promotor tenia concedida amb efectes des de l'1 de setembre de 2011 per haver traslladat la seva residència fora de Catalunya. 

El promotor indica que el motiu pel qual va marxar fora de Catalunya era que la seva mare estava greument malalta, i que ha presentat a l'Administració la documentació que li ha estat requerida.

Contingut

Segons consta en l'informe de la Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom, la persona interessada encara no ha acreditat suficientment la justificació del seu viatge al seu país d'origen, viatge que va motivar la suspensió de la prestació.

En l'informe també s'indica que el 26 de setembre de 2012 es va emetre una resolució d'extinció de la prestació econòmica del promotor per trasllat de residència a un municipi situat fora de Catalunya.  

Per la seva banda, el Síndic posa de manifest, en primer lloc, que en la resolució que va suspendre la prestació no es van detallar les dades que es van tenir en compte per adoptar aquesta decisió. Atès això, cal recordar que la motivació dels actes administratius constitueix un element essencial de garantia per a les persones interessades i ha de ser suficient per complir amb la finalitat de traslladar-los els elements fàctics i jurídics que determinen la decisió adoptada. Per tant, el Síndic recorda que és convenient que, amb caràcter general, s'expliciti en el text de les resolucions les dades tingudes en compte per adoptar la decisió, a fi de complir convenientment el deure de motivació dels actes administratius, i possibilitar que la persona interessada exerceixi amb garanties el seu dret de defensa davant d'una resolució que consideri incorrecta. 

En segon lloc, el motiu de suspensió que es va fer constar en la resolució és ?trasllat temporal de residència fora de Catalunya, segons estableix l'article 5 i) del Decret 384/2011, de 30 d'agost?. Tot i això, en el moment que el promotor va fer els viatges, l'any 2010, aquest decret encara no estava vigent i, per tant, tampoc no estaven en vigor les noves condicions establertes per al manteniment de la renda mínima d'inserció -en virtut de la Llei 7/2011, de 27 de juliol, de mesures fiscals i financeres-, que comporten l'obligació de les persones beneficiàries de romandre de manera permanent a Catalunya. És per això que el Síndic considera que els viatges del promotor no es poden considerar causa suficient per suspendre la prestació de la renda mínima d'inserció.

En tercer lloc, la Llei 10/1997, de 3 de juliol, de renda mínima d'inserció, disposa que en els supòsits de suspensió l'abonament s'ha de reprendre si desapareixen les circumstàncies que n'han motivat la suspensió. I, en aquest cas, quan es va emetre la resolució de suspensió la causa que la va motivar ja havia desaparegut, atès que el promotor ja es trobava de nou a Catalunya. Així, si, com sembla, el promotor seguia acomplint la resta de requisits exigits, s'hauria d'haver reprès el pagament de la prestació llavors.

D'acord amb aquestes consideracions, i sempre que el promotor segueixi reunint tots els requisits exigits per tenir dret a la prestació, el Síndic fa els suggeriments següents al Departament d'Empresa i Ocupació: 

- En primer lloc, que es deixi sense efecte la resolució de 20 de setembre de 2011 i es reconegui al promotor el dret a la percepció de la prestació sense interrupció fins a la data en què va quedar finalment extingida;

- En segon lloc, que el període de suspensió coincideixi amb el temps que la persona interessada va marxar fora de Catalunya, de manera que la represa s'adeqüi a aquest criteri, i fins a la data en què finalment es va resoldre extingir la prestació;

- I finalment, per al cas que el Departament no accepti cap dels dos suggeriments anteriors, que es determini la represa amb la data d'efectes que consta en l'aplicació informàtica (2 de gener de 2012) fins a la data d'extinció de la prestació.

Tramitació

Data Administració Tràmit

08/08/2012 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
17/01/2013 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/05/2013 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
04/06/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació
06/08/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
03/02/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
14/07/2015 Departament d'Empresa i Ocupació Irregularitat
14/07/2015 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Irregularitat
15/07/2015 Departament d'Empresa i Ocupació Seguiment finalitzat