Resolució
Q-03724/2009 Desestimació de la Diputació de Barcelona d'una sol·licitud d'exempció de l'impost sobre vehicles de tracció mecànica per invalidesa.

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 28/07/2009
Data de l'últim moviment 28/07/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Diputació de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora es queixa de la desestimació de l'Organisme de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona de la sol·licitud l'aplicació de l'exempció de l'impost sobre vehicles de tracció mecànica (en endavant IVTM) per als vehicles matriculats a nom de persones amb discapacitat per al seu ús exclusiu. 

La sol·licitud es fonamentava en el fet que aquesta persona té reconeguda una invalidesa permanent en grau d'absoluta.

Contingut

El Síndic indica que la sentència del Tribunal Suprem de 28 de gener de 2008, dictada en recurs de cassació per a la unificació de la doctrina, va determinar que l'automaticitat de l'homologació opera únicament en l'àmbit i per a les previsions de la Llei 51/2003, de 2 de desembre, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, i en cap cas a tots els efectes.

La sentència del Tribunal Suprem conclou que la sentència recorreguda no s'ajusta a dret, atès que produeix una modificació del grau de discapacitat que havia estat reconegut a l'actor de conformitat amb els barems del Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre, sobre procediment per al reconeixement, la declaració i la qualificació del grau de minusvalidesa, i ho fa amb caràcter universal per les situacions que necessiten l'acreditació del grau de discapacitat esmentat.

De conformitat amb la doctrina legal establerta pel Tribunal Suprem i l'article 3 de la Llei 51/2003, l'àmbit tributari no és una de les matèries incloses de forma literal dins de l'àmbit d'aplicació de la Llei. No obstant això, la literalitat de l'article cerca la igualtat d'oportunitats i l'absència de discriminació, directa o indirecta, que tingui la causa en una discapacitat, a més de l'adopció de mesures d'acció positiva orientades a evitar o compensar els desavantatges d'una persona amb discapacitat per participar plenament en la vida. 

A aquest efecte, el Síndic recorda que els poders públics estan obligats a fer una política d'empara per a les persones amb discapacitat, que tenen una afectació important en el sistema fiscal, i que s'han vist reflectides en la tendència tributària en els darrers períodes d'estendre el ventall dels beneficis fiscals per a les persones amb discapacitat. 

Per això, el Síndic considera que l'aplicació de l'exempció de l'IVTM per als vehicles matriculats a nom de persones amb discapacitat per al seu ús exclusiu s'ha de poder fer efectiva a aquelles persones que tenen reconeguda una pensió per incapacitat permanent amb independència del grau de valoració que efectuï l'òrgan competent en aplicació dels barems establerts en el Reial decret 1971/1999. 

Per aquest motiu, les actuacions per aconseguir aquest objectiu definit se centren en una proposta de modificació legislativa de la Llei de les hisendes locals a fi que incorpori a l'ordenament tributari local les mesures legislatives establertes en l'article 1.2 de la Llei 51/2003 i la regulació en les ordenances fiscals de cada municipi dels mitjans de prova acreditatius de la condició de discapacitat. 

En relació amb la proposta de modificació de la Llei d'hisendes locals, el Defensor del Poble, segons consta en l'Informe anual de 2008, va adreçar-se a la Secretaria d'Estat d'Hisenda i Pressupostos per proposar una modificació legislativa que pugui equiparar el grau de discapacitat a les previsions de la Llei 51/2003 als efectes tributaris, però encara no en té resposta. 

També el Síndic indica la potestat tributària atribuïda a les corporacions locals, ja que tenen el reconeixement de les ordenances fiscals com a font material de dret en matèria tributària efectuada de forma explícita per la Llei 58/2003, i la remissió que l'article 93.2 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals fa a les ordenances fiscals a efecte de regular els aspectes formals de l'exempció de l'IVTM per a vehicles matriculats a nom de persones amb discapacitat, en el marc de la complementarietat dels elements bàsics del tribut, tal com recull la jurisprudència del Tribunal Constitucional (Sentència 185/95, de 14 de desembre). 

Així, la Direcció General de Tributs va emetre la Resolució 203/2007, de 29 de gener, en resposta a una consulta vinculant sobre si un pensionista es considerava persona discapacitada als efectes de l'IVTM. La Direcció General de Tributs interpreta que el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, en deixar la possibilitat als ajuntaments de regular els aspectes formals per la concessió de l'exempció, inclou l'acreditació del grau de discapacitat. 

Així, el Síndic suggereix que s'inclogui en l'Ordenança fiscal reguladora de l'IVTM la possibilitat d'acreditar la condició legal de discapacitat mitjançant l'aportació de la pensió d'incapacitat reconeguda per l'Institut Nacional de la Seguretat Social.

Atès que no s'ha rebut cap resposta, el Síndic reitera el suggeriment en data 11 de juny de 2010.

Tramitació

Data Administració Tràmit

06/08/2009 Organisme de Gestió Tributària Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
06/08/2009 Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/06/2010 Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/11/2010 Organisme de Gestió Tributària Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
31/12/2010 Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
26/07/2011 Organisme de Gestió Tributària Resolució
28/07/2011 Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària- BOE.302 (18/12/2003)
Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre, de procediment per al reconeixement, declaració i qualificació del grau de minusvalidesa- BOE.22 (26/01/2000)
Reial decret 1414/2006, d'1 de desembre, pel qual es determina la consideració de persona amb discapacitat als efectes de la Llei 51/2003- BOE.300 (16/12/2006)
Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals- BOE.59 (09/03/2004)
Llei 51/2003, de 2 de setembre, de la igualtats d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat- BOE.289 (03/12/2003)

Expedients Relacionats

Q-01636/2011